De eerste stappen naar een succesvolle website

Wat kan je precies verwachten van een succesvolle website? Wat zijn de geheime ingrediënten die van de ene website een daverend succes maken, en die de andere laten verdwijnen in een stoffig hoekje…

Succes is natuurlijk een breed begrip. Het hangt helemaal af van wat jij wilt bereiken. Wat het doel is van jouw website.
Maar er zijn een aantal dingen die je in ieder geval mag verwachten van je nieuwe website:

  • Snel en eenvoudig aan te passen
  • Mobile friendly
  • Goed vindbaar in Google
  • Eenvoudig deelbaar via social media, voor meer populariteit
  • Overleeft de 3 seconden regel
  • Een uitgedacht design, op conversie gericht
  • Helemaal afgestemd op je doelgroep
  • 24/7 voor jou aan het werk
  • Je website brengt meer op dan hij kost

En dit zijn maar enkele van de voordelen die een succesvolle website je kunnen bieden.
Zit je website goed in elkaar dan kan deze een deel van jouw taken overnemen. Daarbij kan je denken aan informatie bieden, klantenservice en de verkoop van producten. Verkoop je digitale producten dan is dit zelfs helemaal te automatiseren.

Hoe begin je met het maken van een website? Ik neem je in deze blog serie stap voor stap mee.

 

Ik heb nog helemaal geen website, waar begin ik?

De techniek, de content en alle accounts die je kunt koppelen, zoals je social media kanalen. Er komt heel wat kijken bij het opbouwen van een nieuwe site.
Een goede basis is belangrijk. Dit vormt het fundament onder je website. En als je het goed doet heb je er jaren plezier van.

De eerste stap op weg naar een succesvolle website heeft nog weinig met de website zelf te maken.
Allereerst begin je met nadenken. Nadenken over je doelgroep.

Als je een ondernemersplan hebt geschreven kan je hier veel informatie uit halen.
Ga zo diep mogelijk. Schrijf alles op wat je kunt verzinnen. Wat zijn de problemen of pijnpunten van jouw potentiële klanten? Welke twijfels zijn er? Welk probleem los jij op?
Het helpt je straks je website zo effectief mogelijk in te vullen, gezien vanuit jouw doelgroep.

Heb je alles op een rijtje staan?
Dan heb je nu een duidelijk beeld van je doelgroep. Leef je zo goed mogelijk in. Hoe ziet jouw ideale klant eruit? Waar houdt hij of zij zich mee bezig? Waar bevinden ze zich op internet?
Wat is hun taalgebruik? (goed voor de zoekwoorden waar je later op gaat schrijven)

Kies en registreer je domeinnaam

Je domeinnaam kan natuurlijk de naam van je bedrijf zijn. Maar dat hoeft niet.
Een domeinnaam die vertelt wat je bedrijf doet of aanbiedt heeft voordelen. Mensen zullen je makkelijker vinden, ze onthouden de naam beter. Tenzij je natuurlijk een hele pakkende bedrijfsnaam hebt.

Een goede domeinnaam is niet te lang, ligt lekker in het gehoor en is makkelijk te onthouden.
Zorg er ook voor dat de naam niet op meerdere manieren te spellen is. Stel dat ze per ongeluk op de website van je concurrent terecht komen door een spelfout.
Dit geldt voor cijfers. Vervang geen woorden door cijfers (4/for, 2/to). Dit kan verwarrend werken.

Vermijd streepjes in de domeinnaam. Mensen vergeten waar de streepjes moesten komen en het wordt vaak als ‘goedkoop’ gezien. Dus wil je professioneel overkomen, kies dan ook en professionele domeinnaam.

Samengevat, een goede domeinnaam:

  • is niet te lang
  • ligt lekker in het gehoor
  • is makkelijk te onthouden
  • is op één manier te spellen
  • bevat geen streepjes
  • vertelt over de inhoud van de website
  • past bij je bedrijf
  • maakt jouw als ondernemer enthousiast om er iets mee te gaan doen!

Welke extensie kies je?

De extensie achter je domeinnaam is iets waar je niet heel lang over na hoeft te denken.
Kies voor .nl als je een Nederlands bedrijf hebt. Voor een Belgisch bedrijf is .be uiteraard perfect.
Ben je internationaal georiënteerd dan is .com een goede keus.

Nog beter is het om meerdere extensies te registreren. Hiermee voorkom je dat de concurrent ze in bezit krijgt en daarmee bezoekers bij je weghaalt.

Je hoeft niet op elke domeinnaam een aparte website te zetten. Link alle namen naar 1 domeinnaam waar je jouw website op zet. Of gebruik de .nl extensie voor de Nederlandse website, en de .com voor de Engelse (of andere taal, indien van toepassing).

Kosten en domeinregistratie

Voor de kosten hoef je het niet te laten. De kosten voor het registreren van een domeinnaam zijn over het algemeen een tientje per jaar. Sommige zijn duurder.

Er zijn ook domein veilingen waar bestaande domeinnamen worden geveild tussen de vijf tot wel honderdduizenden euro’s. Daarna betaald je gewoon de jaarlijkse registratie. Hier zitten soms echt pareltjes tussen.

Andere optie zijn domeinnamen die uit quarantaine komen. Een domein dat niet meer wordt gebruikt komt 40 dagen in quarantaine te staan. Daarna komt het vrij en kan iedereen dit domein registreren. Op www.domainia.nl kan je domeinnamen zien die net uit quarantaine komen of dat binnenkort gaan doen.

Goede domeinnaam gekozen? Registreer vandaag nog!

Kies goede hosting voor je website

Hosting is erg belangrijk. Je wilt je bezoekers een veilige omgeving bieden. En natuurlijk wil je dat je website altijd online is. De informatie op je website moet snel laden. Niemand houdt van een trage website, het kost je klanten.

Verdiep je dus in een goede, betrouwbare hosting voor je website. Check ook de bereikbaarheid. Als er problemen zijn wil je dat snel weer opgelost hebben. Een bedrijf dat niet snel bereikbaar is of bijvoorbeeld geen telefoonnummer op de website heeft staan heeft niet mijn voorkeur.

Welk website systeem kies je?

Je hebt nu een plekje ‘gereserveerd‘ voor je website. Tijd om daar iets moois neer te gaan zetten. Om je website te gaan bouwen heb je een website systeem of CMS nodig.
Ga je de website zelf bouwen of laat je het doen? Veel mensen die zelf gaan bouwen kiezen voor een bekend website systeem zoals WordPress. Als je een beetje handig bent kom je hiermee een heel eind.

Natuurlijk kan je het bouwen van je website ook uitbesteden aan een bedrijf die daarin gespecialiseerd is. Laten bouwen heeft voor- en nadelen. Vaak duurt het lang voordat je site online komt. En als je later iets wilt aanpassen heb je altijd de website-bouwer nodig, en kost het je weer extra geld. En heb je speciale wensen wat betreft SEO en conversie, dan kan je nog behoorlijke discussies krijgen met je website-bouwer. Want dat zijn vaak geen SEO en conversie specialisten.

Je hebt vaak wel veel vrijheid in het design, maar dat brengt ook veel keuzes met zich mee. En al die vrijheid is niet altijd beter voor de werking van je website.
Sommige gaan helemaal los en worden een ware designondernemer. Het resultaat, een prachtige fancy website, waar de bezoekers geen hout meer van snappen.

Je kunt ook kiezen voor een kant-en-klaar website systeem. Hierin kan je eenvoudig een complete website bouwen, zonder technische kennis. Dit soort systemen werken snel en makkelijk. Je kunt al binnen enkele dagen je website online zetten. En als je later iets wilt aanpassen of toevoegen is dat snel geregeld, zonder extra kosten.
Phoenix is een goed voorbeeld van zo’n website systeem. Op deze pagina lees je meer over het Phoenix website systeem.

En dan inrichten…

Zo, en nu komt het leukste, het inrichten van je website. Wat ga je vertellen, je hebt zoveel te melden. Hoe richt je het in? Wat is een logische volgorde voor je menu’s, en wat zet je allemaal in het hoofdmenu?

Het kan nog een behoorlijke puzzel worden. Zeker als je veel producten en diensten wilt laten zien. Daarom help ik je in mijn volgende blog op weg met; “Wat zet je op je website, en wat vooral niet…”

Heb je vragen over de eerste stappen in deze blog? Wil je meer weten over het Phoenix systeem, of een kijkje achter de schermen? Neem gerust contact met mij op, ik help je graag.