Reken af met de vloek van kennis. Voor beter leesbare teksten

Als ondernemers hebt je enorm veel kennis in je vakgebied. Je kunt er uren over praten. De vragen van klanten beantwoorden. Prima uitleggen hoe jouw producten of diensten in elkaar steken. Maar juist deze kennis kan een valkuil vormen bij het schrijven van heldere, begrijpelijke teksten voor je website. Hoe reken je af met de vloek van kennis…

De vloek van kennis

Kennis, veel vakkennis, is wat je als ondernemer nodig hebt in je vak. Aan de ene kant is deze kennis een zegen. Het zorgt ervoor dat je expert kan worden in jouw vakgebied. Maar met kennis komen onvermijdelijk de vaktermen om de hoek kijken. Afkortingen, merk namen en ingewikkelde specificaties, het zegt je klanten meestal weinig tot niets.

In een persoonlijk gesprek met je klant heb je de mogelijkheid te zien wanneer je klant afhaakt en je niet meer kan volgen. Met wat geluk zal je klant vragen stellen. Of ze blijven beleefd knikken en hebben maar een klein deel van je verhaal begrepen.

Veel ondernemers maken de fout te denken dat hun klanten op de hoogte zijn van allerlei termen uit hun vakgebied. Ergens is het begrijpelijk. Als je al jaren in een bepaald vakgebied meedraait is het moeilijk je nog voor te stellen hoe het was toen je al die kennis nog niet had.

Het is te vergelijken met kinderen die moeten leren rekenen. Als volwassene is het bijna onmogelijk om je voor te stellen hoe het was toen je nog niet kon rekenen. Het begrijpelijk uitleggen van iets wat voor jou zo vanzelfsprekend is, dat is een hele opgave.

Reken af met de vloek van kennis

Maar hoe reken je af met de vloek van kennis? Wees ten eerste niet bang om de vaktermen te laten varen. Het gooien met moeilijke woorden, vaktermen, afkortingen en specificaties maakt je verhaal niet geloofwaardiger. Juist het gebruik van begrijpelijke taal, een duidelijk verhaal, geeft je bezoekers een gevoel van vertrouwen. “He he, eindelijk iemand die mij in duidelijke taal … uit kan leggen!”

Mensen doen veel liever zaken met iemand die ze begrijpen. Iemand met wie ze ‘op één lijn’ zitten. Dat bereik je door dezelfde taal te spreken. Zo boeit het jouw klanten waarschijnlijk weinig dat jouw product zo goed werkt omdat er een of ander ingewikkeld proces wordt gebruikt. Veel belangrijker vinden ze het dat hun probleem ermee opgelost kan worden. Hoe dat dan precies gebeurt… daar hebben ze jou voor.

Een goed voorbeeld voor mezelf vind ik altijd een gesprek met mijn boekhoudster. Na zo’n gesprek weet ik altijd weer waarom ik die hele heisa uitbesteed. 😉 Maar als ik haar uitleg vraag kan ze mij ook prima, in voor mij begrijpelijke taal, uitleggen hoe het in elkaar steekt. Daardoor vertrouw ik haar volledig en hoef ik niet zo nodig alles te snappen wat ze doet. Zolang alles maar klopt ben ik blij.

Kennis verwerken tot leesbare webteksten

Je website is de uitgelezen plek om je vakkennis te delen. Maar dan wel op een, voor iedereen, begrijpelijke manier. Het is bewezen dat zelfs hoogopgeleide personen de voorkeur geven aan eenvoudige teksten in plaats van ingewikkeld taalgebruik.

Zoals ik al zei, laat de vaktermen voor wat ze zijn. Is het toch nodig bepaalde termen te gebruiken denk dan goed na of deze extra uitleg nodig hebben. Het is niet nodig dit in dezelfde tekst uit te leggen. Je dwaalt dan al snel te veel af en loopt het risico er een warrig verhaal van te maken. Heeft iets extra uitleg nodig, noteer het en maak hiervan een extra pagina waar je dieper op het onderwerp in gaat.

Deze pagina’s kan je bijvoorbeeld kwijt in een begrippenlijst of een veelgestelde vragen lijst. Hierdoor blijft je verhaal duidelijk en helder. Mensen die wel weten waar je het over hebt kunnen het verhaal doorlezen. Is het voor iemand niet duidelijk, dan klikken ze eenvoudig door voor meer informatie. Iedereen blij!

Hoe ga ik om met de vloek van kennis?

Voor mij als tekstschrijver is het vaak makkelijk praten. Als ik ondernemers hoor over hun passie, hun business, komen al snel de ‘moeilijke’ verhalen. Deze moeten dan vertaald worden naar teksten voor hun website. Ze komen er niet uit… of ik er een duidelijk verhaal van wil maken…

Natuurlijk, geen probleem. Ik word in zo’n geval niet gehinderd door enige vorm van kennis over hun vakgebied. Hierdoor kan ik makkelijker een helder verhaal maken. Ik stel hierdoor de vragen die een bezoeker of potentiële klant zou doen.

En dat is meteen de tip die ik jou met deze blog wil meegeven. Wil je een tekst schrijven voor je website, probeer er zo blanco mogelijk in te gaan. Stel je voor hoe een klant, zonder enige kennis, deze tekst zou lezen. Welke vragen komen er bij ze bovendrijven? Welke termen zouden wat meer uitleg mogen krijgen?

Op die manier speel je in op de behoeftes van je lezers. Je beantwoord hun vragen al, nog voor ze die gesteld hebben. Als dat geen vertrouwen schept?!

Kijk nog een kritisch naar je website. Laat eventueel andere mensen je website lezen, geen collega’s natuurlijk. Liever mensen die geen ervaring hebben met jouw dienst of product. Welke vragen hebben ze nog na het lezen van de teksten? Ga hiermee aan de slag.

Ik ben benieuwd hoe jij omgaat met de ‘vloek van kennis’…