Los je geen probleem op, dan heb je geen business.

Het maakt niet uit wat je verkoopt. Zolang je een probleem of ongemak oplost. Het probleem van je klant, is het bestaansrecht van je onderneming. Zelfs als je gadgets verkoopt, die niemand echt nodig heeft. Het gaat erom hoe je het aan de man brengt.
Welk probleem los je op voor je doelgroep?

Verkoop je nog producten?!

Nederlandse ondernemers kunnen heel goed informeren. Hoe belangrijker we iets vinden, hoe uitgebreider de tekst. Lange, saaie teksten zijn vaak het gevolg. Veel ondernemers voelen zich verplicht veel informatie te bieden. Dan kan de klant een weloverwogen beslissing maken.
En daar zit nu juist het probleem. Mensen kopen niet door rationeel te denken.

Je wilt een klant juist een goed gevoel geven bij het product:
– Twijfels wegnemen
– Onbewust een behoefte scheppen
– Wat zijn de voordelen?
– Wat ga ik besparen?
– Word ik hier succesvol van?

Hebben!

Niet aanschaffen voelt als een gemis en daar kunnen weinig mensen tegen…

Verkoop je diensten

Bied je diensten aan? Als ondernemer vertel je graag wat je allemaal doet. Je geeft daarmee een blik in je bedrijf, maar je klant heeft nog steeds geen idee wat hij of zij ermee opschiet. Ben je wel de juiste partij?
Je werkmethodes, aanpak en gebruikte materialen. Voor jou klinkt het logisch om te vermelden, maar het trekt je potentiële klant niet over de streep. Wat willen ze wel weten?

– Wat zijn de voordelen?
– Waarom moet ik dit bij jou laten doen en niet bij die ander?
– Snap jij hoe ik het wil hebben?

Dit zijn slechts enkele vragen die een potentiële klant heeft. Beantwoord je die vragen goed en neem je de twijfels weg? Dan is de kans groot dat je de klus krijgt. Bedenk dus goed welke bezwaren je klanten kunnen hebben en praat in oplossingen. Hiermee geef je klanten een goed gevoel. Een klant die zich begrepen voelt, is gerustgesteld en zal graag zijn klus bij jou uit handen geven.

Los het probleem op

Online is het moeilijker om goed in te spelen op de wensen en twijfels van je potentiële klant. In een persoonlijk gesprek kun je inspelen op allerlei non-verbale informatie, online niet. 

Daarom is het extra belangrijk je goed in te leven in je klant. Welk probleem ervaren ze? Waar liggen ze van wakker? En natuurlijk, hoe los ik dat zo goed mogelijk op.

Een succesvolle website speelt hierop in. Je spreekt de bezoeker direct aan. Zoals in een persoonlijk gesprek.

Schrijf je webteksten vanuit je klant gezien. Laat merken dat je zijn probleem begrijpt en dat je er (het liefst zo makkelijk mogelijk) iets aan kunt doen.
Vergeet tot slot niet duidelijk aan te geven wat je van de bezoeker verwacht. Wil je dat hij je belt of mailt? Zeg het gewoon. Mensen houden van duidelijkheid.

Welk probleem los je op voor je doelgroep? Laat een berichtje achter!