Hoe haal je meer winst uit je website?

Wat is het doel van jouw website?


Wat wil je dat de bezoekers doen?
En doen ze dat nu ook?
Of kijken ze doelloos rond om daarna weer te verdwijnen….

Open je website, wat zie je?

Open alleen je website, doe verder niets. Dus niet scrollen, niet klikken. Wat zie je als eerste?
Is in één oogopslag duidelijk waar de website over gaat? Wat voor bedrijf het is en wat er te vinden is? Nu ben je zelf niet echt objectief. Natuurlijk weet je waar jouw website over gaat. Vraag het dus ook aan anderen, die niet zo bekend zijn met je bedrijf.

Online heb je maar een paar seconden om de aandacht van een bezoeker te vangen. In die paar seconden zal je duidelijk moeten maken wat je voor de bezoeker kan betekenen.

“Verder zoeken is niet nodig, hier vindt je waar je naar op zoek was!”

Welkom op deze website…

Staat dat ook op de eerste pagina van je website? Direct aanpassen!
Als jij bij een bedrijf binnenkomt, roept er dan iemand “Welkom bij…!” Of hangt er een groot spandoek met “Welkom!” bij de ingang?

Kort gezegd, het voegt niets toe en neemt kostbare scherm ruimte in beslag. En daarbij maakt het je website minder goed vindbaar in de zoekmachines. In feite zeg je tegen Google dat je gevonden wilt worden op ‘welkom bij’. Dat is de eerste tekst die Google leest.

Pas de tekst zo aan dat je direct laat zien wat je doet, wel probleem je oplost voor je klanten. Vermeld ook je UPS’s (Unique Selling Points). Waarom is de bezoeker bij jou aan het juiste adres? Wat maakt jouw bedrijf beter dan je concurrent?

Hiermee geef je duidelijk aan wat de voordelen zijn om op jouw website te blijven.

Maak contact opnemen makkelijk

Waar zijn je contact gegevens? Een deel van je bezoekers zal alleen naar je website komen omdat ze contact met je op willen nemen. Ze zoeken een telefoonnummer, e-mail of adresgegevens. Zorg ervoor dat deze gegevens duidelijk en vooral makkelijk te vinden zijn.

Er zijn nog teveel websites waar deze gegevens moeilijk of niet te vinden zijn. Je loopt hierdoor klanten mis. Een duidelijke contact pagina lost al veel op. Maar ook het vermelden van bijvoorbeeld een telefoonnummer bovenaan de website.

Heb je een fysieke winkel, vermeld dan ook de openingstijden op je website. Het scheelt je veel telefoontjes. Aangepaste openingstijden? Vermeld ook dit overduidelijk op je website. Dus niet alleen op een nieuwspagina of alleen op facebook.
De kans is groot dat het over het hoofd wordt gezien. En een klant die voor een dichte deur staat komt misschien nooit meer terug.

Hoe snel is je website?

Snelheid op internet is alles. Niet alleen voor je bezoekers, die anders afhaken. Ook Google kijkt naar de snelheid van een website. Juist omdat Google weet dat een langzame website niet populair is bij bezoekers.

Waarom een website traag is kan aan veel dingen liggen. Zijn de afbeeldingen te groot? Of zit het in de techniek van de website zelf? WordPress bijvoorbeeld is op zich een vrij snel systeem maar door het toevoegen van veel plugins kan de website heel erg traag worden.

Houdt de code schoon en pas de afmetingen van je afbeeldingen aan.

Responsive website!

Responsive? Wat is dat? Als een website responsive is zal hij zich automatisch aanpassen aan het scherm waarop hij geopend wordt. Daardoor is de website op elke pc, laptop, tablet of smartphone goed leesbaar.

Waarom dit zo belangrijk is? In oktober 2015 heeft Google bekend gemaakt dat voor het eerst meer zoekopdrachten gegeven zijn via een mobiel apparaat in plaats van op een desktop.

Deze trend zal zich nog verder doorzetten. Waar Google eerst ‘mobile friendly’ dacht slaat het nu om naar ‘mobile first’.
Google zal dan ook websites gaan belonen die responsive zijn. Tijd dus om dit aan te pakken!

Zoeken, zoeken, zoeken…

Heb je een zoekfunctie op je website? Zorg dat hij duidelijk in beeld is. De meeste mensen verwachten deze functie rechts bovenin de website, of in de footer.

Heb je geen zoekfunctie maar wel meer dan 20 pagina’s? Plaats een zoekfunctie!
Niet alle pagina’s passen in het menu dus de kans dat bezoekers bepaalde informatie willen zoeken is groot. Zeker in een webshop is deze functie onmisbaar. Bied deze service daarom zeker aan.

Link je logo, en maak hem waardevol

Steeds meer bezoekers gaan ervan uit dat naast de gewone home button ook het klikken op het logo links boven ervoor zorgt dat ze terug gaan naar de home pagina.

Heb je een logo staan? Maak het ze gemakkelijk en zorg dat deze klikbaar is, met een link naar de home pagina.

En geef direct je logo een goede naam. Dit is een van de eerste dingen die Google tegenkomt als hij jouw website gaat ‘lezen’. Maak hier in enkele woorden duidelijk waar je site over gaat. Dit is een hele belangrijke SEO stap die vaak vergeten wordt.

Maak van je menu geen doolhof

De meest logische plaats voor het menu is verticaal links of horizontaal boven.
Houdt het overzichtelijk en duidelijk. Bezoekers verwachten een home knop aan het begin en een contact knop aan het einde. Daar tussen is het aan jou.
Denk hier goed over na. Een knop ‘informatie’ is bijvoorbeeld niet heel nuttig. Alle pagina’s op je website bevatten tenslotte informatie.

Het menu is een hele geschikte plek om je belangrijkste keywords, ofwel diensten en/of producten, te plaatsen. Noem deze bij de naam. Dat is duidelijk voor je bezoekers en draagt bij aan je vindbaarheid in Google.

Vermijd ‘klik hier’

Het probleem met ‘klik hier’ is dat de bezoeker eerst de tekst er omheen gelezen moet hebben. Dan pas kan hij bepalen of hij wel of niet gaat klikken. Verwerk de links daarom in de tekst en maak de tekst klikbaar.

Voorbeeld:
Fout: Vragen? Klik hier 
Goed: Vragen? Neem contact met ons op.

Foto’s zeggen meer dan 1000 woorden

Maak gebruik van foto’s, afbeeldingen en video’s op je website. Online wordt veel minder gelezen dan in bijvoorbeeld een krant of boek. Met goed gekozen afbeeldingen trek je de aandacht en video’s zorgen voor een langer verblijf op de pagina.

Daarnaast is het ook goed voor de vindbaarheid van je website. Uiteraard moeten foto’s afbeeldingen en video’s dan wel voorzien zijn van de juiste tags.

Het toevoegen van foto’s, afbeeldingen en video’s bij tekst ziet Google als zogenaamde rijke content.
Dit soort goed gevulde, complete pagina’s zullen voorrang krijgen in de zoekresultaten boven ‘kale’ teksten.

Welk lettertype gebruik je?

Mensen lezen minder makkelijk op een scherm. Gebruik daarom een makkelijk leesbaar lettertype. Maak de tekst vooral niet te klein, grootte 12 wordt veel gebruikt.

Uiteraard moet het lettertype passen bij de website en de boodschap die je over wilt brengen.
Google heeft een mooi overzicht. Wil je graag een afwijkend lettertype, ofwel Font, kies er dan een uit het Google fonts overzicht.

Je kunt natuurlijk ook kiezen uit de volgende veilige webfonts:

  • Verdana
  • Georgia
  • Comic Sans MS
  • Trebuchet MS
  • Arial Black

Als je werkt met het Phoenix website systeem, dan heb je de beschikking over de beste lettertypes voor je website. Gebruik je een andere CMS, dan kun je lettertypes downloaden. Maar let op, niet alle lettertypes zijn vrij commercieel te gebruiken. Hier vind je gratis Nederlandse lettertypes voor designers. 

Hoe breed is je pagina?

Zoals bij punt 8 al aangehaald werd, lezen op een scherm is minder prettig dan een boek.

Zorg er daarom voor dat de teksten op je website niet pagina breed staan.
Hierdoor moet de bezoeker zijn hoofd draaien om de hele zin te lezen.

Dit kost meer moeite dan alleen de ogen heen en weer bewegen.
Wat er dus voor kan zorgen dat een groot deel van de bezoekers na een paar zinnen afhaakt.

Gelukkig is hier makkelijk iets aan te doen. Zorg dat het content veld ofwel het veld waar de tekst en afbeeldingen in komen maximaal 600 pixels breed is.
Door hier en daar te onderbreken met afbeeldingen maak je de tekst aantrekkelijker om te lezen. Twee vliegen in één klap dus!

Pas op met flash intro’s en sliders

Je ziet ze regelmatig. Je komt binnen op een website en wordt overvallen door een (bijna) pagina vullende foto. En voor je hem goed bekeken hebt komt de volgende al… Stond er nu ook nog tekst in?

Het gebruik van sliders kan nut hebben bij bijvoorbeeld een product pagina. Maar gebruik hem niet op de home pagina van je website.

Vaak wordt de slider gezien als reclame en daardoor genegeerd. De zogenaamde ‘banner blindness’.
Daarnaast is het een van de grootste ergernissen van bezoekers. Het gaat te snel, te langzaam, de laadtijd van de website wordt erdoor vertraagd.
En Google kan over het algemeen weinig met de informatie die erin vermeld wordt.

Eigenlijk is het dus een weggegooid deel van je website. Een deel wat je heel goed kunt gebruiken!

404-pagina, gebruik hem goed

Je website is nooit klaar en zal door de tijd heen blijven veranderen.
Het komt onvermijdelijk voor dat een pagina verdwijnt of van plaats zal veranderen.

Ook al heb jij de pagina verwijderd, toch kan deze nog voorkomen in de zoekresultaten.
Bezoekers krijgen dan een standaard ‘webpage cannot be found’ melding.
Dit is een zogenaamde 404-pagina die verteld dat er niets te vinden is.
Dat wil je natuurlijk niet.

Gelukkig is het heel makkelijk een eigen 404-pagina aan te maken.
Zorg ervoor dat deze hetzelfde design heeft als de rest van de website. Plaats eventueel een zoekbalk op deze pagina of een link naar de veel gestelde vragen.

Hiermee voorkom je dat bezoekers weg klikken en een ander website gaan bezoeken.

301-redirect

Als vervolg op het vorige punt, de 404 pagina, is er de 301-redirect. Is er een pagina verplaatst en heeft deze daarmee een nieuwe url gekregen. Of heb je een hele nieuwe website?
Dan kan je voorkomen dat bezoekers de 404 pagina te zien krijgen door de 301-redirect te gebruiken.

Met de 301-redirect stuur je de bezoeker door naar de juiste url.

Google Analytics

Maak gebruik van Google analytics. Ook al gebruik je niet alle gegevens, dan nog is het een super handige tool om je website in de gaten te houden.

Hoeveel bezoekers je website trekt, welke pagina’s het meest bekeken worden. Waar bezoekers uitstappen, waar ze vandaan komen en hoe lang ze blijven zijn enkele van de gegevens die Google analytics je kan vertellen.

Met Google analytics kan je elke pagina van je website in de gaten houden. Hierdoor kan je precies zien waar de sterke punten liggen en welke pagina’s het minder goed doen en aangepast moeten worden.

Deze gratis tool is onmisbaar voor iedereen met een website.

Google webmaster tool, search console

Google webmaster tool of search console, zoals het tegenwoordig heet, is een gratis platform waarmee je jouw website kunt laten communiceren met Google.

Google kan je via deze tool vertellen of ze je website goed kunnen indexeren, of de structuur van je website duidelijk is en wat ze vinden van je backlink praktijken.
Ook kan je 404 fouten herstellen en de sitemaps doorgeven.

Bovenstaande tips en tools zijn misschien niet nieuw, maar nog te veel website eigenaren passen ze niet toe. Zonde natuurlijk, want je website bezoekers zijn kostbaar. Laat ze niet ‘ontsnappen’.

Super winstgevende website

Wil je echt een super winstgevende website? Kies dan een website systeem dat helemaal geoptimaliseerd is, zowel op SEO als conversie. Want het succes van een website zit vaak in kleine details.

En vooral de ‘speed of implementation’ is op internet super belangrijk. Je idee meteen om kunnen zetten tot actie. Daarvoor heb je een website nodig die jou de vrijheid geeft om snel te handelen en je nieuwe verkoopkanaal op te zetten.

Dan haal je pas echt meer winst uit je website!