Spreektaal schrijven? Natural Language Search, einde van Keywords?

Spreektaal, wat is het?
Kan ik dat gebruiken op mijn website?
Natuurlijk!
Schrijf jij al in spreektaal?

Veel ondernemers veranderen in compleet andere personen op het moment dat ze voor hun website gaan schrijven. Ze gebruiken woorden die ze niet zouden gebruiken in een gesprek. Ze gebruiken echte ‘schrijftaal’.

Bezoekers op een website ervaren al een bepaalde afstand. Het is toch anders een verhaal te lezen dan het verhaal van een persoon te horen. Is de tekst dan ook nog in afstandelijke schrijftaal geschreven, wordt de afstand nog groter.

De komst van diverse digitale assistentes zoals voice search en Google now zorgt voor een verandering in de zoekmachines. Natural Language Search is in opkomst!

Spreektaal verkleint de afstand tot je bezoeker

Schrijven in spreektaal verkleint de afstand tot je bezoeker. Bezoekers die voor het eerst op je website terecht komen weten niet wie je bent. Ze moeten eerst kennismaken met het bedrijf, met jou.
Bedenk dus hoe je normaal om zou gaan met een klant die je voor het eerst ontmoet.

Hoe spreek je hem of haar aan?
Wat vertel je als eerste?
En vooral, welke woorden gebruik je?

Ben je gewend om iedereen met je en jij aan te spreken, doe dit dan ook op je website. Het komt vreemd over als je op je website de bezoeker met u aanspreekt en in een opvolgend telefoongesprek de potentiële klant opeens met je wordt aangesproken.
Blijf dicht bij jezelf. Hiermee bouw je vertrouwen op bij je bezoekers. Een vertrouwd gevoel zorgt ervoor dat een bezoeker eerder klant zal worden.

Spreektaal vs keywords

Maar hoe zit het dan met de keywords en Google?! Nog niet zo heel lang geleden werden teksten voor websites geschreven, gericht op bepaalde keywords. Mensen zochten ook zo. Wilde je bijvoorbeeld de hoogte van de Eiffeltoren weten? Dan zocht je op “hoogte Eiffeltoren”.
Je zocht op de belangrijkste woorden en liet daarbij alle woorden als “hoe”, “en”, “het”, etc. weg.
Deze manier van zoeken domineerde de zoekmachine al sinds zijn komst in de jaren 90.

Mede door de komst van digitale assistenten zoals voice search en smart home hubs is deze trend aan het veranderen. Mensen hebben tegenwoordig maar een beperkt geduld.
Vroeger was je nog best bereid meerdere keyword combinaties te proberen om bij het juiste antwoord te komen. Tegenwoordig zoeken mensen, vaak onderweg, op hun mobiel. Ze willen in staat zijn een vraag te stellen, antwoord te krijgen en weer verder te gaan.

Deze manier van zoeken vergt meer van de zoekmachines. En die zijn dan ook hard aan het werk. Google kwam met Hummingbird om de intentie van een zoekopdracht beter te begrijpen. RankBrain kwam ‘in dienst’ om de betekenis van nooit eerder gestelde vragen beter te interpreteren. En het semantische zoeken leert Google wat elk onderdeel van een website aan informatie biedt.

Al deze ontwikkelingen komen samen in ‘Natural Language Search’. Dit is de sleutel tot het nieuwe zoeken in de zoekmachines. Maar wat is het precies? Hoe gaat het onze manier van zoeken en website inrichting beïnvloeden?

Wat is Natural Language Search?

Natural Language Search is zoeken in alledaagse taal. Gewone spreektaal dus. Je vraag stellen aan de zoekmachine alsof het een persoon is. Je kunt deze vraag intypen in de zoekmachine of hardop inspreken.
Veel mensen zijn nog steeds gewend aan het typen van zoekwoorden in Google. Maar jongere mensen en diegene die gebruik maken van voice search stellen steeds meer complete vragen aan Google.

Natural Language Search is het nieuwe zoeken in de zoekmachine!

De ontwikkeling van Natural Language Search

Google wordt steeds beter in het interpreteren van specifieke data. Zo is de zoekmachine in staat steeds complexere vragen te beantwoorden. Als je bijvoorbeeld zou vragen: ‘wie was koningin van Nederland tijdens de tweede wereldoorlog’
Krijg je heel netjes een Google Knowledge Graph te zien. Hierin staat het antwoord op je vraag, vaak aangevuld met een foto.
Je merkt dat dit een groot deel van het scherm inneemt. Daarnaast geeft het alle informatie die je gevraagd had. Eigenlijk maakt de Knowledge Graph het klikken naar een andere website overbodig.

Daar zijn we als website eigenaren niet heel blij mee. Maar aan de andere kant, komt jouw pagina op deze manier naar boven als beste antwoord dan krijg je heel veel plek in Google. En mensen die toch meer over het onderwerp willen weten zullen zeker op jouw website klikken.

Het wordt een stuk gebruikelijker dat mensen zoekopdrachten geven door tegen hun telefoon te praten. Dit gaat nog niet helemaal vlekkeloos.
Vraag je “Hoe groot is de Serengeti?” aan Siri voice search dan heeft het antwoord betrekking op de raskat. Google geeft de regio in Afrika. En voor het gemak zet hij er meteen een paar andere bij, ter vergelijking.

Bing is daarin nog een stap verder gegaan. Hieronder twee screenshots van de Bing zoekresultaten.
Eerst wordt gevraagd wie de president van Amerika is. Daarop geeft hij netjes het antwoord “Barack Obama”. Daarna de follow-up vraag “hoe groot is hij?” en ook daarop komt het juiste antwoord.
De vraag moet niet te ingewikkeld zijn maar toch, heel indrukwekkend.
Want zelfs Google kan dit niet, die behandeld elke vraag individueel.

Natuurlijke spreektaal op je website toepassen

Het toepassen van natuurlijke spreektaal op je website is dus heel belangrijk. Niet alleen geef je jouw bezoekers een beter gevoel. Ook Google kan hier heel goed mee overweg.
En dat is goed nieuws.
Voor ondernemers betekent dit dat je meer vanuit je eigen gevoel kan gaan schrijven. Dichter bij jezelf kan blijven. En dat is toch een van de belangrijkste dingen. Daarmee houdt je het langer vol en met meer plezier!

Pas jij al spreektaal toe op je website?