Wie is je ideale klant?

De ideale klant, daar werk jij graag mee samen. Het liefst zou je alleen maar klanten hebben zoals deze ideale klant….
Als ondernemer heb je de vrijheid om samen te werken met wie je wilt. Maar, zeker als je net begonnen bent, is dat nog niet zo makkelijk. Je wilt voldoende geld binnen krijgen, dus werk je samen met iedereen die je de kans geeft.

Toch is het slim je te richten op je ideale klant. Want daar wordt je blij van. Je krijgt er energie van. En, alles wat aandacht krijgt groeit. Dus richt je op jouw ideale klant, dan is de kans erg groot dat je precies deze klanten zult aantrekken.

Maar weet jij eigenlijk wel wie je ideale klant is?

Waarom richten op de ideale klant?

Hoe meer mensen je kunt helpen, hoe beter. Toch? Kiezen voor één specifieke klant voelt alsof je ‘nee’ moet verkopen tegen heel veel andere mensen. Gelukkig is dit niet waar. Je kunt eenvoudigweg niet iedereen helpen. Kiezen voor je ideale klant is dus geen kwestie van ‘verliezen’.

De klanten waar jij graag mee samenwerkt geven je energie, waarderen je werk en betalen op tijd. Dat klinkt je vast als muziek in de oren. Deze klanten sluiten naadloos aan bij je producten en/of diensten.

Probeer zo exact mogelijk je eigen ideale klant te bepalen. Hoe meer je weet, hoe beter je jouw advertenties, marketing en branding hierop af kunt stemmen. Weet jij precies met welke problemen of pijnpunten hij of zij rondloopt? Weet jij welke twijfels ze hebben?
Heb je dit helder voor ogen dan kan jij je ideale klant super persoonlijk aanspreken.

Hoe bepaal je jouw ideale klant?

Je ideale klant bepalen is nog niet altijd even makkelijk. Misschien heb je deze klant nog niet in je klantenbestand zitten. Elke klant heeft zijn leuke en minder leuke kanten.
Tijd dus om jouw ideale klant te omschrijven. Geef hem of haar desnoods een naam, maak het nog persoonlijker.

Stel jezelf onder anderen de volgende vragen:

  • Welk probleem lost mijn product of dienst op?
  • Wat moet mijn klant denken of geloven om mijn product te kopen?
  • Wat zijn de interesses van mijn klant?
  • Welke problemen ervaren mijn klant?
  • Waar twijfelen ze aan, wat houdt ze tegen mijn product of dienst aan te schaffen?
  • Welke angsten ervaren ze?

Leer je klant kennen. De antwoorden op bovenstaande vragen geven je een mooi inzicht in hoe je jouw klant het beste kunt benaderen. En ook waar je hem of haar kunt vinden.

Voordelen van je richten op je ideale klant

Je richten op een specifieke klant kan in het begin heel eng zijn. Want voor je gevoel sluit je een groot deel van je eerdere doelgroep uit. Wees niet bang, richt je nu vooral op vrouwen dan betekent dat niet dat je nooit meer een man als klant zult hebben.

Je richten op de persoon achter de klant heeft veel voordelen. Je kunt iemand echt persoonlijk aanpreken. Hij of zij voelt zich begrepen, het vertrouwen groeit. Jij laat zien dat je snapt wat het probleem is, en dat jij de aangewezen persoon bent om dit probleem te verhelpen.

Zo komt de call to action echt aan. De kans dat een toevallige bezoeker op je website een klant wordt is stukken groter.

Kies voor je ideale klant en je ideale klant zal voor jou kiezen!

Nu je weet wie je ideale klant is, weet je ook waar je bezoekers naar op zoek zijn…