Bezoekers aanspreken met je webteksten? Gebruik deze 7 tips
Bezoekers aanspreken is het belangrijkste op je website. Als jij je bezoekers niet weet te raken, gaat er niets gebeuren. Geen aanmeldingen, geen verkopen, helemaal niks…
Maar hoe doe je dat? Hoe kom je dichter bij de bezoekers van je website?
Emotie. In één woord, emotie.
Als jij de emotie van je bezoekers weet te raken, dan ben je al je concurrenten een stap voor. 95% van de mensen neemt beslissingen op basis van hun emoties. En dat geldt niet alleen voor particulieren. Ook zakelijk gerichte teksten mag je gerust schrijven op de emoties van de lezer. In bedrijven werken namelijk ook gewoon mensen… 😉
Spreek de emoties van je bezoekers aan
Schrijven met emotie, dat klinkt lastig. Het klinkt je misschien zelfs wat manipulatief in de oren. In feite is het dat ook. Maar weet je, de bezoekers van je website willen niets anders. Ze willen weten dat je ze begrijpt, dat je hun pijn voelt en weet welke oplossing ze nodig hebben.
Dus als je precies die pijn weet te raken, dan trigger je de emotie van je lezers. Dat vinden ze fijn. Want dan weten ze dat jij de aangewezen persoon bent om ze te helpen.
Mensen die iets zoeken op internet, zijn op zoek naar een oplossing. Ze zitten met een probleem of een ‘pijn’ waar ze vanaf willen. Door precies die pijnplek te raken met je teksten, heb je hun volledige aandacht. En aandacht is schaars online, dus maak er gebruik van!
Werkt dat? Emoties in zakelijke teksten?
Natuurlijk werkt dat! Zoals gezegd, in bedrijven werken ook gewoon mensen. Mensen met gevoel, met problemen die opgelost moeten worden. Dus weg met die kille, zakelijke, formele webteksten. Het lijkt misschien professioneel, maar je bereikt er niets mee. Hooguit wek je wat interesse, maar daar verkoop je nog niets mee.
Een klant gaat pas echt ‘aan’ als een van je verkopers vol vuur vertelt over de geweldige resultaten die behaald zijn. Laat jouw webteksten die verkoper zijn!
Het is belangrijk te laten zien dat je potentiële klanten begrijpt. Leef je in. Creëer sfeer. Je haalt daarmee de afstand weg. En dat is wat je wil: dichter bij je doelgroep komen.
Wie wil je aanspreken met je webteksten?
Om goede, pakkende teksten te schrijven moet je precies weten wie je aan wilt spreken. Schrijf je teksten voor een assertiviteitscursus? Dan kun je deze richten op de werknemers van een bedrijf, maar ook op de leidinggevenden.
Beide hebben hele andere doelen. Werknemers zouden graag beter voor zichzelf op willen komen en op een goede, effectieve manier het gesprek met hun leidinggevende aangaan. Terwijl de leidinggevende meer productiviteit wil zien op de werkvloer. Het behoeden van hun werknemers tegen burn-out door assertief gedrag brengt hen veel voordelen.
Zo zie je dat je niet beide groepen in één tekst kunt aanspreken. Ze hebben allebei een hele andere kijk op dingen, andere normen en waarden, andere problemen.
7 tips om je bezoekers aan te spreken met je teksten
Deze 7 tips helpen je bezoekers aan te spreken met je teksten:
1. Maak het persoonlijk
Schrijf de teksten op je website, alsof je een persoonlijk gesprek voert. Dus geen afstandelijke taal of praten over een onderwerp. Betrek je lezer in het verhaal, alsof hij of zij het zelf meemaakt. Kies duidelijk en consequent voor één bepaalde aanspreekvorm, op je hele website. Gebruik nooit u en je/jij door elkaar. Dat doe je in een gesprek toch ook niet?
2. Het gaat niet over jou
Als ondernemer ben je al snel geneigd om ‘over je bedrijf’ te praten. Maar mensen kopen niet van bedrijven. Mensen kopen van mensen. Praat met je bezoeker. Gebruik je of u in plaats van ik of wij. Dus niet: Wij pakken dit zus of zo aan…, maar: we helpen je van ‘dit probleem’ af.
3. Maak de situatie herkenbaar
Werk met storytelling. Mensen zijn gek op verhalen. Vooral verhalen waarin ze zichzelf herkennen. Omschrijf een probleem, de worstelingen die daarbij komen kijken en sluit af met hoe jij het op kunt lossen.
4. Praat in voordelen
Een eindeloze lijst met specificaties is voor jou als ondernemer misschien razend interessant, maar niet voor je bezoekers. Het zegt ze meestal weinig. Maar ga je het hebben over de resultaten en voordelen die ze met dit product, of deze dienst kunnen behalen… Dan spreek je tot hun verbeelding. De radertjes gaan draaien en je potentiële klant bedenkt zelf waarom hij of zij niet zonder dit product kan.
5. Twijfels uit de weg ruimen
Vooral online zijn veel mensen onzeker over hun aankopen. Twijfels wil je zo snel mogelijk uit de weg ruimen. Ze houden je potentiële klant tegen om actie te ondernemen. Laat zien dat je betrouwbaar bent en echt de juiste oplossing biedt. Ervaringen van andere mensen laten zien is de beste tool, om twijfelaars over de streep te trekken.
6. Praat normaal
Vakjargon, schrijftaal, ingewikkelde woorden. Ze horen allemaal niet thuis op je website. Zelfs hoogopgeleide mensen lezen graag eenvoudige teksten. Normale taal die iedereen snapt en makkelijk leest.
7. Wees enthousiast
In een persoonlijk gesprek worden de meeste ondernemers wild enthousiast over hun product of dienst. De passie spat er vanaf. Maar op hun website is alle enthousiasme verdwenen.
Zonde, want juist het enthousiasme werkt aanstekelijk. Schrijf daarom vlot, actief en gebruik positieve woorden.
Met deze 7 tips vergroot je de kans dat bezoekers op je website ook daadwerkelijk klanten worden. Kijk dus nog eens goed naar de teksten op je website. Zijn deze net zo enthousiast als jij bent over je product of dienst? Krijgen je bezoekers een onbedwingbare drang om je producten te gaan kopen?
Leg emotie in je webteksten en bezoekers snappen niet hoe ze al die tijd zonder jouw product of dienst hebben kunnen leven.
Hulp nodig bij het schrijven van je webteksten? Neem gerust contact met mij op, ik help je graag.