arrow_drop_up arrow_drop_down
14 april 2019 

Spreek je bezoekers van je website aan met u of je? Kies één aanspreekvorm

U, je of jij… Hoe spreek je de bezoekers aan op je website? Voor veel ondernemers is het een moeilijke vraag. Ga je voor het ‘lossere’ je en jij of hou je het bij het formele u?

Heb jij ook geleerd dat je ouderen en onbekenden aanspreekt met u? Want dat is netjes.
Maar doe je dat in het dagelijks leven ook? Spreek je klanten altijd aan met u? Of wordt het toch al snel je?

Veel ondernemers doen zich, bewust of onbewust, anders voor op hun website. Dat blijkt wel uit de hoeveelheid websites waarop u en je door elkaar gebruikt wordt. En dat is nu juist wat je wilt voorkomen. Kies één aanspreekvorm en blijf daarbij. Wees consequent in al je marketing, online en offline.

Want als klanten van één ding de rillingen krijgen dan is het u en je/jij door elkaar gebruiken.

Consistentie, ook in je aanspreekvorm

Consistentie is zeer belangrijk voor mensen. Het blijkt dat mensen zich onbewust consistent gedragen. Ze zijn op zoek naar de samenhang in dingen en vermijden bij voorkeur tegenstrijdigheden. Sterker nog, ze hebben er een grote hekel aan.

Mensen die zich consistent gedragen worden door anderen meer gewaardeerd, je wordt als betrouwbaarder gezien. En dat is precies wat jij als ondernemer wilt. Zeker op je website, waar je het moet hebben van je geschreven teksten, en je niet persoonlijk kunt inspringen.

Wanneer jij niet kiest voor één aanspreekvorm zal je websitebezoeker in de war raken. En in één tekst u en je door elkaar gebruiken staat ronduit slordig. Bij de meeste mensen gaan hiervan de nekharen in de knoop. De kans dat ze afhaken is heel groot. En dat is natuurlijk zonde.

klanten aanspreken

Zorg dat de aanspreekvorm overal hetzelfde is

Kijk eens goed. Hoe is het bij jou? Is er een verschil tussen de aanspreekvorm tussen je website, mailing en persoonlijk contact? Dit wil je op één lijn hebben. Er zou geen verschil moeten zijn. Iemand die je ‘heeft leren kennen’ via de website, en daarna belt, zou precies hetzelfde gevoel moeten krijgen.

Stel dat jij op je website iedereen aanspreekt met u, maar zodra je iemand aan de telefoon hebt begin je direct met je. Daar raken ze van in de war! Is dit hetzelfde bedrijf? Heb ik wel het goede nummer?

En in je mailing in dat niet anders. Heb je strakke, formele teksten op je website en is je mailfunnel losjes en ‘gezellig’ geschreven dan zullen de meeste mensen niet meteen door hebben dat de mails van jou komen. Misschien schrijven ze zich wel uit, omdat ze je niet herkennen.

Kies je voor u of je/jij?

Het is dus super belangrijk een duidelijke keus te maken in de aanspreekvorm, en daarbij te blijven. In sommige branches is het niet meer dan normaal om iedereen, jong en oud, met u aan te spreken. Neem bijvoorbeeld de bank. Maar ook veel financieel adviseurs doen dit.

Is het puur het gevoel dat het ‘zo hoort’, waarom je hiervoor kiest? En past het wel bij jou, en je bedrijf? Want als jij als hypotheekadviseur vooral starters helpt, is de kans groot dat in persoonlijke gesprekken al snel met je/jij gesproken wordt. Al is het maar om ze meer op hun gemak te stellen bij zo’n belangrijke beslissing.

Waarom ik voor ‘je’ heb gekozen op mijn website?

Zelf heb ik, zoals je ziet, gekozen voor je als aanspreekvorm. De keus was voor mij vrij eenvoudig. Lucky me  Ik spreek mensen eigenlijk altijd aan met je/jij. Misschien heb ik het wel van mijn oma geleerd. Die wilde absoluut niet met u aangesproken worden. Dan voelde ze zich oud namelijk… Geweldig mens, die oma van mij.

Het voelt voor mij heel natuurlijk om mensen aan te spreken met je. Vooral in mijn werk. Als ik ga schrijven voor jouw website, voor jouw bedrijf, je kindje… Dat is vrij persoonlijk.

De meeste samenwerkingen met mijn klanten zijn voor langere termijn. Met een abonnement misschien zelfs wel jaren. Je mag altijd op mij terugvallen. Daarbij zit in graag op één lijn met jou. Als ik je dan met u zou aanspreken voel ik toch een zekere afstand, daar hou ik niet van. Ik heb graag een open en eerlijke werkrelatie met mijn klanten.

Daarnaast vind ik dat er online toch al een afstand is. Een website is veel minder persoonlijk dan een face-to-face gesprek. Door de je-vorm te gebruiken op mijn website probeer ik deze afstand te verkleinen. Je persoonlijker aan te spreken. Werkt het…?

Natuurlijk neemt dit niet weg dat ik voor klanten regelmatig teksten schrijf in de u-vorm. Dat is ook geen probleem. Er zijn bedrijven waarvoor dit heel goed werkt. Het past bij de doelgroep én het past bij de ondernemer. Mensen verwachten ergens dat ze bij deze bedrijven met u worden aangesproken. En wie zijn wij om dit verwachting niet waar te maken?

aanspreekvorm

Welke aanspreekvorm past bij jou?

Bij het kiezen van de aanspreekvorm is het vooral heel belangrijk dat je kijkt wat bij jou past, als persoon, en bij je bedrijf. Waar voel jij je goed bij? Een paar vragen die je kunnen helpen bij het kiezen van een aanspreekvorm zijn:
• Hoe spreek ik klanten aan in een persoonlijk gesprek?
• Hoe spreek ik klanten aan in de mail?
• Hoe zouden mijn klanten het liefste aangesproken worden?
• Voelt mijn doelgroep zich aangesproken door u of je?
• Wat is gebruikelijk binnen mijn branche? Ga ik hierin mee of wil ik mij juist onderscheiden?
• Is het nodig door u-gebruik enige afstand te creëren, waardoor de relatie zakelijk en formeel blijft?

Wat je ook kiest, zorg dat je dit besluit consequent doorvoert. Overal. De mensen die je website lezen moeten dezelfde persoon voor zich zien als dat ze je persoonlijk ontmoeten, of een telefoongesprek met je voeren.

Kan je wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van je webteksten? Neem gerust contact met mij op. Ik help je hier graag mee.

Over de schrijver
Marina Morks is gespecialiseerd in het schrijven van teksten voor websites. Of het nu gaat om een effectieve homepage, je wekelijkse blog of een onweerstaanbare salespage. Je kunt bij haar terecht. Omdat het om websites gaat wordt standaard de SEO meegenomen in het verhaal. Want een mooi verhaal op je website is leuk, maar als niemand het leest heb je er niets aan. Om het verhaal compleet te maken is ze reseller van het Phoenix website systeem. Want een SEO en conversie optimaal website systeem, in combinatie met sterke teksten is een winnend team!!
Reactie plaatsen

Geen tijd om zelf te bloggen?

Uitbesteden is de oplossing.