3 mei 2016 

Storytelling, hoe verkoop je jouw verhaal?

Storytelling is de nieuwe manier van verkopen. De dagen van de opdringerige verkoopboodschappen zijn voorbij.
Door storytelling in te zetten bij het verkopen van je product of dienst kan jij jezelf onderscheiden. Speel in op de authenticiteit en echtheid van je producten, bedrijf of merk. Als klein bedrijf of zzp’er kan je jezelf hierdoor makkelijker onderscheiden van grote bedrijven die hier minder flexibel in zijn.

De bezoeker zal zich sneller verbonden voelen met jou en je bedrijf en dat wekt vertrouwen op. Dus vertel jouw verhaal!

Wat is storytelling?

Storytelling is letterlijk het vertellen van een verhaal. Je kunt dit doen door tekst maar ook door video beelden, foto’s of andere soorten content. Let er wel op dat binnen je gehele business de verhalen op elkaar afgestemd zijn. Blijf consequent in je verhaal anders verlies je geloofwaardigheid.

Juist door je verhaal echt te houden bied je meerwaarde aan je bezoekers. Probeer geen illusie te scheppen. Vertel het verhaal zoals het is en maak het niet mooier. In een periode met ups en downs zijn het vaak die ‘down’ periodes die het verhaal sterker maken. Laat jij je lezer zien hoe jij die mindere periode overwonnen hebt, dan heb je een sterk verhaal.
Je geeft je lezer de kans zich in je verhaal te herkennen en speelt meteen in op de gun-factor.

#Storytelling. Juist door het vertellen van je eigen, unieke verhaal onderscheid jij je van je concurrenten.

 

storytelling quote

Hoe begin je met storytelling?

Misschien vraag jij je af hoe je begint met storytelling als je nog geen bedrijf hebt opgebouwd.
Als je pas gestart bent betekent dat niet dat je geen verhalen hebt.
Jouw droom, doel en visie zijn een geweldig punt om je verhaal te beginnen. En hoe meer je bedrijf groeit, zo ook je verhaal.

Storytelling hoeft niet altijd over jezelf te gaan. Je kunt ook geweldige verhalen vertellen over de mensen in je business. Je werknemers hebben hun eigen verhaal; hoe zijn ze gekomen waar ze nu zijn?
En vergeet je klanten niet. Een klant die sceptisch binnenkwam maar door de geweldige inzet van het team nu niet meer weg te denken is kan een geweldig verhaal vertellen.

Meer verkopen met Storytelling

Zet je storytelling goed in binnen je business dan kan je hier veel profijt van hebben. Je geeft je product of merk een hele andere beleving mee. Mensen onthouden verhalen beter dan een verkooppraatje.
Een mooi voorbeeld hiervan is voormalig oude-mannen-merk old Spice. Zij waren een pioneer op het gebied van Transmedia storytelling.
Transmedia storytelling is gebaseerd op interactie en een hoge entertaimentwaarde.
De volgende video geeft dit goed weer: The man your man could smell like…

Een verbinding met je doelgroep, dat is waar het bij goede storytelling om gaat. Het juiste verhaal geeft je merk lading. Het sluit aan bij de beleving van je doelgroep en wint het publiek voor zich. En zoals dat gaat met goede verhalen, het wordt doorgegeven.
Welk mooi verhaal deel jij met je doelgroep?

Over de schrijver

Door Elke op 11 October 2018

Een "verkoper" ga je ook niet volgen, iemand die zijn verhaal vertelt wel want daar wil je meer over weten. Zo leuk ook op instagram om de stories te zien van mensen waardoor als ze iets aanbieden je sneller geneigd bent om dat bij hen te doen, want je "kent" ze toch. :-)

Door Marina Morks op 12 October 2018

Precies Elke, het vertellen van verhalen verbindt mensen. Zakelijke gezien wordt hier maar heel weinig gebruik van gemaakt, zonde eigenlijk hé?

Door Pjotr op 12 October 2018

Interessant verhaal Martina, momenteel wil ik zelf ook meer blogs gaan schrijven en daarbij is storytelling ook belangrijk lijkt me. Net als bij andere webpagina's trouwens. Heb je ook tips over hoe je het beste met storytelling kunt beginnen?

Door Marina Morks op 13 October 2018

Hey Pjotr, Leuk dat je meer met storytelling wilt gaan doen, heel goed! Een goed en relevant verhaal kan veel goeds doen. Natuurlijk gebruik je een echt/authentiek en relevant verhaal. Om een logisch verhaal op papier te krijgen kies je een hoofdpersoon, deze heeft een ambitie, wens of droom maar er is en conflict, probleem of uitdaging die deze amibtie, wens of droom in de weg staat. En toen kwam de oplossing (jouw product of dienst) en daar was het resultaat!! Waarna jouw hoofdpersoon natuurlijk dolgelukkig was ;-) Als je deze volgorde aanhoudt krijg je vanzelf een mooie verhaallijn. Natuurlijk zijn er nog meerdere manieren maar deze is het makkelijkste om mee te beginnen. Succes!!

Door Ralph op 14 October 2018

Dankjewel voor dit verhaal Marina, dit had ik net even nodig... ff iets minder cijfertjes, maar meenemen in een avontuur... thanks

Door Marina Morks op 15 October 2018

Inderdaad Ralph, heerlijk in je verhaal gaan zitten en de cijfertjes even laten voor wat ze zijn. Verhalen spreken aan, dus leef je uit!

Door Lizet op 17 October 2018

Klinkt heel makkelijk als jij het zo opschrijft, maar in de praktijk op mijn eigen website vind ik het best lastig om storytelling toe te passen. Ik ga de tips die je hierboven bij Pjotr hebt beschreven ook proberen toe te passen! Dank je.

Door Marina Morks op 18 October 2018

Klopt, het is ook niet altijd eenvoudig om dit goed toe te passen. Ik zie hier een nieuw onderwerp voor een blog ontstaan! Daar moet ik binnenkort even tijd voor maken ;-)

Reactie plaatsen

Ook geweldige teksten op je website?