Waar zijn je bezoekers naar op zoek? Tips voor waardevolle en relevante content
Er zijn vast 1000 dingen waar jij, als ondernemer, over wilt vertellen op je website. Allemaal dingen die jij belangrijk vindt. Maar waar zijn je bezoekers - je ideale klanten - naar op zoek? Deze vraag stellen maar weinig ondernemers zich.
Ik hoop jij wel...
Want dit is de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen. Nog voordat je iets gaat schrijven voor je website: “Wat willen mijn bezoekers graag lezen?”
Wat zoeken websitebezoekers?
Van alles! De prijs van een product, de openingstijden van een restaurant, de oplossing voor een probleem dat ze ervaren, antwoorden op een vraag en ga zo maar door.
“Dat zoeken we even op!!” is een veelgehoorde kreet in veel huishoudens. En hup, daar komt de smartphone op tafel. Google is je beste vriend als je vragen hebt.
Vroeger werden er vooral zoektermen ingetikt met 1, 2 of hooguit 3 woorden. Anders kreeg je hele rare zoekresultaten. Tegenwoordig kan je rustig complete vragen aan Google stellen. Dat snapt ie uitstekend. Toch zijn er nog veel ondernemers die hun website richten op enkele zoekwoorden. Een gemiste kans.
Hoe zoeken websitebezoekers
Zoals gezegd zoeken mensen niet meer alleen op enkele woorden. Complete zinnen en vragen worden steeds frequenter ingetikt in de zoekmachines. Heb jij een tekst gemaakt die precies deze vraag beantwoord, dan zal je hoog scoren in de zoekresultaten. Zeker als Google merkt dat jouw antwoord het meest relevante en waardevol is voor je bezoekers.
Maar hoe zorg je dat jouw pagina’s relevant en waardevol zijn? Hier een aantal tips:
Ga op zoek naar de juiste woorden
Er zijn allerlei keyword tools die je helpen in je zoektocht naar de juiste woorden. Want daar begint het mee. Op welke woorden wil jij gevonden worden. Kijk vooral verder dan de woorden waarop jij dénkt dat je gevonden wilt worden. Check voor de grap eens of je klanten ook op deze woorden zouden zoeken.
Vaak blijkt dat de woorden waarvan jij denkt dat ze belangrijk zijn, helemaal niet overeenkomen met de woorden die je klanten gebruiken voor de producten of diensten die jij aanbiedt.
Luister goed tijdens gesprekken met klanten. Lees mails met vragen nog eens na. Welke vragen stellen ze precies? Let vooral goed op de woorden die ze gebruiken. Schrijf deze vragen op.
Zie hier, een lijst met waardevolle onderwerpen voor jouw doelgroep.
Maak waardevolle content
Veel ondernemers zijn bang om echt waardevolle content te maken. Want dan geef ik toch al mijn kennis weg, voor niks! Ergens zit er een kern van waarheid in. Er zullen altijd mensen zijn die met je informatie het zelf gaan proberen. Maar deze mensen waren waarschijnlijk toch nooit klant bij je geworden.
Het overgrote deel leest je informatie en raakt hierdoor overtuigd van je expertise. Ze zijn onder de indruk van alle kennis die je laat zien. Ze zijn dankbaar voor de uitleg. En als ze hulp willen of je product aan willen schaffen zullen ze als eerste bij jou aankloppen.
Wees dus niet bang om waarde weg te geven op je website. Het geeft je een expert status!
Gebruik je blog
Bloggen is een term waar veel ondernemers liever ver van blijven. Want het klinkt als een hoop werk. En zoveel schrijven… daar zitten ze eigenlijk niet op te wachten. En bloggen, dat is toch alleen voor van die hippe make-up meisjes? 😉
Welnee, bloggen is zakelijk gezien een goede zet. En als het woord blog je tegenstaat, noem het dan gewoon anders, bijvoorbeeld [jouw onderwerp]inspiratie of nieuws. Ik noem maar wat.
Door regelmatig blogs of artikelen toe te voegen op je website krijgen bezoekers een reden om terug te komen. Want er is steeds iets nieuws en interessants te vinden. En ook Google denkt daar zo over. Want als jij een nieuwe pagina plaatst, wil hij weten wat erop staat!
Ga voor longtail zoekwoorden
Focus niet te veel op die populaire shorttail zoekwoorden. Het zoekvolume is misschien wel hoog maar de relevantie is kleiner. Longtail zoekwoorden sluiten veel beter aan bij de zoekopdracht. Daardoor is de kans veel groter dat jij precies het juiste antwoord hebt voor je websitebezoeker. De pagina is waardevoller en relevanter. Waardoor de kans groter is dat deze bezoeker ook echt klant gaat worden.
Natuurlijk is het prima ook aandacht te geven aan de populaire shorttail zoekwoorden. Maar kies daarnaast vaker voor longtail zoekwoorden. Daarmee biedt je jouw doelgroep meer waarde.
Kleed je content aan
Veel mensen zijn visueel ingesteld. Een kale lap tekst op een scherm nodigt niet meteen uit om te lezen. Maak je tekst luchtig en zorg voor genoeg beeldmateriaal tussen je teksten. Afbeeldingen, een bijpassende video, infographic, podcast of een downloadbare pdf helpen je pagina aantrekkelijker te maken.
Rijke content, zoals we dit ook wel noemen, zorgt ervoor dat bezoekers langer op je pagina blijven hangen. Google ziet dit en kent meer waarde toe aan jouw pagina. Want als bezoekers zo lang blijven hangen, dan moet het wel interessant zijn!
Hoe waardevol en relevant ben jij?
Natuurlijk zijn er nog veel meer manieren om jouw website nog waardevoller en relevanter te maken voor je bezoekers. Belangrijkste is om altijd uit te gaan van de ander. Denk vanuit de bezoeker, niet vanuit jezelf. Leef je in, voel aan wat zij nodig hebben. Waarmee kan je jouw bezoekers nu echt helpen?
Als je vanuit deze visie schrijft, ga je hier zeker de vruchten van plukken.
Hulp nodig bij het schrijven van je webteksten of blogs? Neem gerust contact op.