Wat zet je op je website, en wat vooral niet…
Als je een goed website systeem gekozen hebt, is het aan jou om hem in te gaan richten. Een makkie toch? Je weet precies wat je te bieden hebt en gaat daar alles over vertellen…
Dat werkt misschien prima in persoonlijk contact met je klanten. Maar is dit ook de juiste aanpak op een website?
Nee, helaas niet. Stort je al je informatie uit over je website bezoekers, dan is de kans groot dat ze gillend je website verlaten.
Beginnen met het inrichten van je website
Het inrichten van je website hoeft niet moeilijk te zijn. Er zijn een aantal vaste punten die een websitebezoeker verwacht tegen te komen. Het is bijna saai, voor jou als ondernemer dan. Voor je bezoekers is het super fijn om een logische en makkelijk werkbare website tegen te komen.
Je wilt niet weten hoe vaak mensen zitten te schelden op websites die er geweldig uitzien, maar die niet werken en je binnen no-time laten verdwalen.
“Waar kwam ik ook alweer voor… ach, laat maar…” Weg zijn je bezoekers, op naar de volgende website.
Zorg dus dat je website logisch in elkaar zit en een bepaalde structuur heeft. Plaats op strategische plekken buttons met een duidelijker CTA (call to action) waarmee je de bezoekers de goede kant op stuurt. Biedt ze een eenvoudige route naar de oplossing van hun probleem.
Want daarom zijn ze op je website. Ze hebben een probleem en jij moet laten zien dat je de oplossing hebt.
Onmisbare pagina’s op je website
Begin je met een lege website, helemaal from scratch. Dan heb je in het begin niet veel nodig om live te gaan. Een website mag groeien, nee moet zelfs groeien. Besteed dus geen ‘eeuwen’ aan het inrichten van je website. Al die tijd dat je niet online bent… gemiste kans!
Wil je echt snel online? Dan heb je eigenlijk maar een paar pagina’s nodig.
De belangrijkste pagina’s op je website zijn:
- Homepage
- Contactpagina
- Over ons
- Blog
De homepage spreekt natuurlijk voor zich. Al is het effectief inrichten hiervan ook een vak apart. Maar daarover vertel ik je in een andere blog, helemaal gericht op het inrichten van een effectieve homepage.
Verder verwachten je bezoekers in ieder geval een contactpagina. Deze pagina geeft vertrouwen. Een bedrijf waar je contact mee op kunt nemen bestaat echt.
Ook een ‘over ons’ pagina hoort erbij. Wederom om het vertrouwen van je bezoekers te winnen. Hoewel de naam anders doet vermoeden, gaat deze pagina niet over jou, niet over je bedrijf. Natuurlijk vertel je over je bedrijf, je diensten en producten. Maar niet op de manier die we veel op websites zien. De ‘over ons’ pagina gaat eigenlijk over de klant en wat die van jou kan verwachten.
En dan de blogs. Voor veel ondernemers een doorn in het oog. Want bloggen, dat kost veel tijd… En ja, je weet dat het je ook meer bezoekers oplevert. Maar dan moet je er wel aan toe komen. Bloggen eindigt meestal ergens onderaan op de to-do lijst.
Maar je kunt de blog ook gebruiken om je diensten en/of producten uit te werken. Je kennis en expertise te laten zien, mensen te inspireren en voor je te winnen.
Want mensen kopen van mensen, niet van bedrijven.
Wist je dat je bloggen ook gewoon uit kunt besteden? Dan kun jij je bezig houden met de dingen die je wel leuk vindt!
Wat zet je NIET op je website?
En dan bedoel ik ook echt niet, nooit. Zet nooit “Welkom op de website van…..” op je homepage. Tenzij je een soort virtuele uitsmijter hebt, die de dresscode controleert.
Website bezoekers gaan er standaard vanuit dat ze welkom zijn. Anders had je geen website neergezet, zonder wachtwoord. Ze welkom heten is dus niet nodig en zonde van de ruimte.
Bezoekers van je website bepalen in een paar seconde of ze blijven of weggaan. Het is dus zonde van de tijd om ze eerst welkom te heten. Laat liever meteen zien dat ze goed zitten.
Hier moet je zijn en nergens anders. Dat moet je website uitstralen, meteen op het eerste oog.
Nu je weet dat je bezoekers zo’n haast hebben snap je waarschijnlijk ook wel dat je niet met ellenlange verhalen aan moet komen over de technische specs van je producten etc. Eigenlijk interesseert het je bezoekers niet zoveel. Wat ze wel willen weten is wat het effect gaat zijn als zij dit aanschaffen. “What’s in it for me…”
In de basis wil je bezoeker maar een paar dingen weten:
- Waar ben ik?
- Ga ik hier de oplossing voor mijn probleem vinden?
- Zijn ze betrouwbaar?
- Welke stap moet ik zetten om van mijn probleem af te komen.
Je bezoekers soepel en helder door deze stappen heen leiden zorgt voor meer klanten. En dus meer omzet!
Voorkom keuzestress op je website
Veel websites laten je aan je lot over. Je krijgt een aantal opties met de mededeling “kijk maar wat je ermee doet…”. Zeker voor mensen met haast is dit een hel. Ze hebben helemaal geen tijd, of zin, om je hele website te gaan lezen. Alleen maar om erachter te komen of jij hebt wat ze zoeken.
Te veel keus geeft keuzestress. En van keuzestress komt geen keus.
Keuzestress moet worden voorkomen. Laat daarom direct zien dat je de websitebezoeker snapt. Dat je weet met welke problemen ze rondlopen. En dat jij de oplossing hebt.
Bied meteen een vervolgstap aan, in de vorm van een button. Zo kun je bezoekers stap voor stap door je website leiden. Tot je ze hebt, waar jij ze het liefste ziet.
Wil je ook meer winst uit je website halen? Pas dan deze tips toe.