Hoe is het met jouw contentstrategie? De eerste maand van het nieuwe jaar is voor ondernemers het moment om nieuw uitgedachte strategieën verder uit te werken en toe te passen. Maar heb jij al nagedacht over je contentstrategie? Hoe ga je jouw content dit jaar onder de aandacht brengen? En via welke wegen kan jij het beste je doelgroep bereiken?
Contentstrategie uitzetten
Een goed uitgezette contentstrategie geeft je een duidelijk beeld van de komende actie punten. Het geeft je houvast. Het verhoogt je focus.
Want als jij je strategie goed uitzet geef je jezelf minder ruimte om af te dwalen van je doel. Zo is de kans van slagen vele malen groter. Je bereikt sneller je doel. En daarmee ook het doel van je (toekomstige) klanten.
Hoe maak je een goede contentstrategie?
Waar begin je bij het maken van een goede contentstrategie? Juist, bij je doelgroep. Nu ben ik niet zo’n fan van het woord doelgroep. Er is geen groep van dezelfde mensen. Ik vraag me liever af “voor wie doe ik het?”, “wie help ik hiermee?”.
Dit is, naar mijn idee, de belangrijkste vraag binnen elke business. Het probleem oplossen van je klanten.
Bouw stap voor stap een goede strategie uit waarmee je jouw (toekomstige) klanten van waarde voorziet. Content waar ze ook echt iets aan hebben.
Contentstrategie, stappenplan
Je kunt een heel strak plan uitzetten. Of kies voor een wat losser overzicht. Net waar jij je goed bij voelt. Die vrijheid heb je als zelfstandig ondernemer. En, zoals bij elke strategie, aanpassen en bijstellen is heel normaal.
Het gaat er vooral om dat je voor jezelf een duidelijk beeld krijgt. Welke onderwerpen komen er aan bod. In welke volgorde ga ik dit aanbieden. Ga ik dit jaar producten lanceren? Wanneer ga ik dit doen en welke onderwerpen hebben hiermee te maken. Kan ik deze informatie aanbieden als een mooie aanvulling hierop?
Stap 1, voor wie?
De eerste en belangrijkste stap, voor wie maak je jouw content?
Dit is een hele belangrijke vraag. Sluit de aangeboden content niet aan bij je doelgroep, dan komt de boodschap niet binnen. En dat is natuurlijk zonde van de moeite. Denk hier heel goed over na en krijg een helder beeld van jouw ideale klant. Hun leven, problemen en behoeftes.
Welke problemen ervaren mijn doelgroep. Waarmee kan ik ze helpen? Bouw hierop verder.
Stap 2, het doel
Bedenk welk doel je wilt bereiken met je content. Zomaar lukraak content verspreiden heeft geen zin. Het kost je veel tijd en de kans op succes is nihil.
De doelen kunnen heel divers zijn.
– Een band opbouwen met de bezoekers van je website
– Je expertise laten zien
– Een behoefte creëren binnen je doelgroep
– Je e-mail lijst laten groeien
– Het vormen van een sales funnel
Welk doel je ook kiest, zorg ervoor dat je waarde toevoegt. Dat alle content die je maakt bijdraagt aan het bereiken van het doel. Zowel voor jou als voor je klanten.
Stap 3, de content
Bepaal welke content er nodig is om je boodschap zo duidelijk mogelijk over te brengen. Gebruik bij voorkeur meerdere vormen. Iedereen heeft een andere voorkeur. Waar de ene liever leest zal de ander liever een video kijken of een audio bestand luisteren.
Het is dan ook een goed idee meerdere vormen van content te mixen. Verwerk afbeeldingen in je teksten om je boodschap te ondersteunen. Maak een video waarin je laat zien hoe iets werkt. Laat je fantasie de vrije loop!
Stap 4, bepaal je kanaal
Hoe ga je jouw boodschap onder de aandacht brengen? Waar heeft je boodschap het meeste bereik? Waar is je doelgroep te vinden? De antwoorden op dit soort vragen bepalen de beste strategie voor elk onderdeel van je content.
Je zult uiteraard andere content plaatsten op social media dan op je eigen website. Korte berichten, video’s en snackable content doen het hier goed. Langere teksten met een meer informatieve aard kan je beter op je website plaatsen.
Het nieuws wat je naar je mailinglist stuurt is weer veel persoonlijker. Je kent al (deels) de interesses van deze mensen en kan hier beter op inspelen.
Stap 5, beheer je content en meet je resultaat
Zodra je content gemaakt en geplaatst is ben je nog niet klaar. Je wilt natuurlijk weten of het effect heeft. Of je boodschap overkomt.
Zie je dat een bepaald bericht heel goed ontvangen wordt? Boost hem extra via social media. Heeft een ander bericht geen effect, bekijk het nog een kritisch en pas het aan.
Hoe actiever je bent, hoe meer effect!
Het in ‘beweging’ houden van de content op je website is van groot belang voor het succes van je online business. Hoe actiever je bent, hoe meer je ook terug kunt verwachten. Het kost tijd, dat is waar. Maar het effect kan echt groots zijn!
Hoe ga jij om met je content?
Loop je tegen problemen aan?
Laat het mij weten, wie weet kan ik je helpen.