Het schrijven van een geweldige blog is pas het halve werk. De andere helft draait om iets wat vaak over het hoofd wordt gezien: je blog promoten. Het delen en vindbaar maken van je blog is namelijk net zo belangrijk als het schrijven ervan.
Schrijf je een geweldige blog, maar leest niemand hem? Zonde van je tijd!
Ik ga er even vanuit dat bloggen niet je hobby is. Je wilt er iets mee bereiken. Je bedrijf online zichtbaarheid geven, potentiële klanten naar je website halen en je omzet verhogen.
Daarom voor jou 7 krachtige strategieën om je blog te promoten:
1. Promoot je blog op de juiste social media platformen
Natuurlijk, je deelt je blog waarschijnlijk al op sociale media, maar ben je selectief genoeg? Elk platform heeft zijn eigen unieke publiek en kenmerken. Je kunt je blog in het wilde weg gaan delen, maar daar schiet je niet heel veel mee op. Wees selectief. Dat bespaart tijd en je sluit beter aan bij je doelgroep.
Heb je bijvoorbeeld een blog geschreven waarmee je leidinggevenden wilt aanspreken? Dan zul je die eerder vinden op LinkedIn dan op Facebook. Heb je een blog die zich richt op de medewerkers binnen een bedrijf, dan past hier waarschijnlijk een ander platform bij.
Pas je berichten aan om de aandacht van een specifiek publiek te trekken. Let op dat je boodschap aansluit bij wat de bezoekers van een bepaald platform verwachten. Heb je schitterend beeldmateriaal, dan zijn Instagram en Pinterest een logische keus. Zoek je een meer zakelijke en professionele sfeer? LinkedIn sluit hier beter bij aan. De juiste keuze kan een wereld van verschil maken hoe jouw blog ontvangen wordt.
Tip! Het heet niet voor niets social media. Ga de interactie aan, maak echt verbinding met je volgers. Dan werk je nog meer aan die Know-Like-Trust factor.
Social media platformen om je blog op te delen:
Er zijn allerlei social media platformen waar je jouw blog onder de aandacht kan brengen. Bij voorkeur deel je hier een stukje - bijvoorbeeld een interessante quote of herkenbare story - waarna je ze doorstuurt naar je website. Daar wil je ze uiteindelijk hebben.
Maak het jezelf niet te moeilijk en beperk je tot een aantal platformen waar jij je thuis voelt.
- YouTube
- Snapchat
- TikTok
- Zelfs Whatsapp valt onder social media
2. Laat Google zien dat jij een autoriteit bent
Google wil niets liever dan het meest relevante antwoord geven op de zoekvraag die gesteld wordt.
Hoogwaardige content is daarom enorm belangrijk. Je moet Google laten zien dat je een betrouwbare bron bent. Optimaliseer je blog voor de zoekmachines zodat je duidelijk laat zien waar je blog over gaat. Door relevante zoekwoorden, interne links en externe verwijzingen te gebruiken snapt Google beter waar jouw blog over gaat. Dit helpt je om hoger te scoren in de zoekresultaten en het vertrouwen van lezers én zoekmachines te winnen.
Vergeet vooral niet om de titel en meta omschrijving in te vullen. Deze worden getoond in de zoekresultaten – tenzij Google een andere omschrijving beter vindt – en zal de zoekers overhalen om jouw blog te gaan lezen.
Voordelen van hoog in Google staan met je blog
Een blog die hoog scoort in de zoekresultaten heeft zo zijn voordelen. Verder dan de eerste pagina wil je niet zijn, daar komt eigenlijk niemand meer. En ook op die eerste pagina wil je zo hoog mogelijk staan.
Bijna 95% van de Nederlanders gebruikt Google als zoekmachine.
- Die felbegeerde eerste plek krijgt bijna 30% van alle kliks.
- De tweede plaats nog zo'n 15%.
- Ook de derde plaats is met zo'n 11% zeker de moeite waard.
- Daarna neemt het aantal klikt steeds meer af, al klikt zo'n 2,5% van de zoekers nog op plek 10.
3. Versnel de indexering met Google Search Console
Met Google Search Console kun je je website beheren en optimaliseren voor zoekresultaten. Meld je nieuwe blogpost aan bij Google met behulp van deze tool. Hierdoor wordt je content sneller geïndexeerd en verschijnt het eerder in de zoekresultaten, wat je zichtbaarheid vergroot.
Op deze manier help je Google sneller jouw blog te vinden en toe te voegen aan de zoekresultaten. Dat is zeker in het begin handig, als Google nog niet zo vaak je website komt bekijken.
TIP! Consistent nieuwe content toevoegen op je website helpt. Je zult merken dat Google steeds vaker komt kijken en je nieuwe content sneller oppakt.
4. Promoot je blog in je nieuwsbrief (maar noem het niet zo…)
E-mailmarketing is springlevend, dus gebruik het in je voordeel. Stuur regelmatig waardevolle informatie naar je lezers, inclusief links naar recente blogposts. Zo zorg je voor extra verkeer naar je blogs. Dit zal Google opmerken en meenemen in de zoekresultaten. Veel verkeer naar je blogs én mensen die lang op de pagina blijven hangen betekent dat jij iets interessants te melden hebt. Daar houdt Google van.
Maar noem je mailings vooral geen nieuwsbrief – dat klinkt saai en stoffig. Zou jij zelf nóg een nieuwsbrief in je mailbox willen? Geef je mailings een aantrekkelijke naam die nieuwsgierigheid opwekt en inschrijvingen stimuleert.
5. Je blog promoten via influencers
Influencers hebben al een toegewijd publiek opgebouwd dat geïnteresseerd is in hun mening. Als je een influencer kunt overtuigen om je blog te delen, krijg je toegang tot een grotere doelgroep. Zoek naar influencers binnen je niche en bouw zinvolle relaties op voordat je om hulp vraagt.
6. Ga gastbloggen en link naar je eigen website
Gastbloggen op gerenommeerde websites binnen je industrie is een geweldige manier om je expertise te tonen. Zorg ervoor dat je een link naar je eigen website in je gastbijdrage opneemt. Dit vergroot niet alleen je zichtbaarheid, maar zorgt ook voor waardevolle backlinks naar je eigen site.
7. Zet in op natuurlijke linkbuilding
Bouw aan je online aanwezigheid door hoogwaardige content te maken die van nature wordt gedeeld en gelinkt door anderen. Dit helpt niet alleen bij je zoekmachineoptimalisatie (SEO), maar vergroot ook je geloofwaardigheid en bereik.
Naar mijn idee is linkbuilding op een natuurlijke manier laten groeien de beste en veiligste manier. Linkjes inkopen werd al lang geleden afgestraft door Google. Zomaar linkjes gaan ruilen komt ook niet heel geloofwaardig over. Als mensen oprecht je blogs gaan delen of er naartoe linken, laat dit direct zien hoe waardevol je blogs zijn.
Haal nog meer uit je blog
Het promoten van je blog is essentieel om het volledige potentieel van je content te benutten. Gebruik deze strategieën om je blog in de schijnwerpers te zetten en je publiek te bereiken. Want laten we eerlijk zijn, een geweldige blog verdient het om gelezen te worden! Toch?
Vind je het lastig om een goede blog te schrijven die waardevol is voor je bezoekers én goed gevonden wordt door Google? Kijk dan eens naar Traffic Turbo, dé manier om die stroom gratis bezoekers uit Google op gang te brengen.