Waarom staat jouw website online? Welk doel wil je bereiken? Ook al schrijf je alleen blogs, je verwacht iets van je bezoekers. Wil je dat ze meerdere blogs gaan lezen of deze delen op social media. Wat je doel ook is, stuur je bezoekers en vraag ze om actie te ondernemen, met een goede call to action.
In webshops wordt gebruik gemaakt van duidelijke buttons met ‘bestel nu’ of ‘in winkelwagen’. Voorzien van de juiste microcopy zijn dit effectieve manieren om bezoekers aan te zetten tot actie, te verleiden tot een aankoop.
Niet alleen een webshop geeft je deze mogelijkheid. Een website waar je informatie geeft over de diensten die je aanbied, is ook prima geschikt om bezoekers te sturen en actie te laten ondernemen. Maar hoe doe je dat?
Welke actie verwacht je van je bezoekers?
Bedenk eerst wat je precies van je bezoekers verwacht. Wil je dat ze contact met je opnemen? Zo ja, wat heeft je voorkeur, telefonisch of per e-mail? Of wil je liever dat ze een contact formulier invullen of offerte opvragen?
Je doel kan natuurlijk ook zijn, bezoekers zo lang mogelijk op je website houden. Zoveel mogelijk informatie of blogs laten lezen en ze regelmatig terug laten keren.
Zodra je het doel duidelijke voor ogen hebt kan je gericht je bezoekers gaan sturen. Houdt wel goed in de gaten dat je niet te veel van je bezoekers vraagt. Als je op één pagina van een bezoeker verwacht dat hij je pagina gaat delen en liken, daarnaast het formulier downloaden en ook nog per mail contact met je opneemt is de kans erg groot dat er niets gebeurt. Je overlaad je bezoeker en verwacht simpelweg teveel van hem. Beperk je bij voorkeur tot één hoofddoel en richt je daarop.
Zorg voor logische stappen die je bezoekers sturen
Je bezoekers met zachte hand de juiste richting op sturen doe je door logische stappen te zetten. Promoot je een product waar een flinke investering voor nodig is, dan is het niet logisch om halverwege de pagina een ‘koop nu’ button te plaatsen. De (potentiële) klant moet eerst volledig overtuigd zijn van je product voor hij überhaupt denkt aan kopen.
Zorg dat de lezer zich comfortabel voelt en laat elke stap aansluiten bij de geboden informatie.
Bezoekers onbewust sturen met een call to action?
Het kan echt, je bezoekers sturen zonder dat ze het door hebben. Mensen hebben de neiging pijlen en lijnen te volgen die een richting suggereren. Plaats bijvoorbeeld een foto met een persoon die een richting op kijkt of een bepaalde bewegingsrichting laat zien. Mooi voorbeeld is deze advertentie voor luiers. Door de kijkrichting van de baby te veranderen verplaatst de aandacht naar de tekst, het product en de merknaam.
Woorden die aanzetten tot actie
Een call to action moet duidelijk en specifiek zijn. Probeer ten alle tijden de zoveel gebruikte ‘klik hier’ te vermijden. Want wat gebeurt er dan als ik hier klik…? Waarom zou ik hier klikken…?! Maak specifieke woorden in een zin klikbaar, precies die woorden die omschrijven waar je heen linkt.
Voor een effectieve call to action gebruikt je actiewoorden. Want wat denk jij als je leest “Je kunt ons bellen op nummer…”. Ik denk dan, ja kan ik wel eens een keertje doen…
Begin je zin met een actiewoord en je zult veel meer reacties krijgen:
Bel..
Mail…
Lees ook…
Begin je call to action met woorden in de gebiedende wijs. Misschien vindt je dit wat negatief of opdringerig klinken. Maar als jij met je tekst de interesse van je bezoeker hebt gewekt is deze alleen maar blij dat je hem de weg wijst en verteld wat de volgende stap is.
Echt, probeer het maar eens!
Hoe stuur jij bezoekers op je website? Welke Call-to-Action is bij jou het meest effectief?
Laat een reactie achter, ik ben benieuwd!
Gerard
op 27 Oct 2016Marina Morks
op 27 Oct 2016