Ben jij een ‘designondernemer’? En waarom ‘mooi’ niet verkoopt.
15 juni 2018 
4 min. leestijd

Ben jij een ‘designondernemer’? En waarom ‘mooi’ niet verkoopt.

Je kent ze vast, die websites waar je binnenkomt en denkt WOW!! Een overweldigend design spat van je scherm. Als je pech hebt wordt je verblijd met een constant verwisselende header. Waarin je net niet genoeg tijd krijgt om de tekst te lezen….

Aan alle kanten roepen er linkjes om je aandacht en al snel denk je “wat moet ik hier doen, wat wordt er van mij verwacht…?!” Of nog erger “waar gaat dit over…?”
Ik noem de eigenaars van dit soort websites vaak de ‘designondernemer’. Er is veel tijd, moeite en vaak nog meer geld gestoken in een, het liefst uniek, design voor de website.

Maar wat is vaak het resultaat van zo’n geweldige design website? Complete verwarring bij de bezoekers. En in plaats dat deze mooie website geld op gaat leveren komt er minder conversie uit dan de vorige, simpele website. Dat was niet de bedoeling…

Blijk jij na het lezen van bovenstaande een ‘designondernemer’ te zijn? Lees dan verder en ontdek waarom ‘mooi’ niet verkoopt.

keuzestress op website

Geeft jouw websitedesign je bezoekers keuzestress?

Veel ondernemers willen te veel vertellen. En dat is ook logisch, je bent natuurlijk dol-enthousiast over je producten en/of diensten. En dat wil je allemaal op je website laten zien, het liefst allemaal tegelijk. Want stel je voor dat iemand iets over het hoofd ziet!

Het websitedesign wordt volgepropt met alle opties die je te bieden hebt, elke pagina weer. De gedachtegang is soms begrijpelijk.

Even een voorbeeldje. Op de homepagina, en elke andere pagina, staat een flink blok waarin de mogelijkheid wordt gegeven:

  • contact op te nemen
  • de brochure aan te vragen
  • een intake aan te vragen
  • je direct in te schrijven

De gedachte hierachter is op zich nog wel logisch. Je weet niet precies wat je bezoekers komen doen en hoe ver ze zijn in hun beslissingsproces. Dus geef je ze alle mogelijkheden, ja toch?
Nee, toch is dat niet slim. Te veel keus zorgt ervoor dat je bezoekers keuzestress krijgen. En keuzestress betekent dat ze helemaal geen keus maken.

het doel, voorkom keuzestress

Hoe voorkom je keuzestress?

Keuzestress kan je vrij eenvoudig voorkomen. Geef niet te veel keus. Denk goed na over een logische weg die je bezoekers door je website kunnen afleggen. Door hierover na te denken help jij je bezoekers te kiezen, of eigenlijk heb jij de keus al voor ze gemaakt.

Doe je dit goed dan maak je jouw website extreem gebruiksvriendelijk.

Bedenk daarbij ook wat je doel is, wat wil jij dat ze doen op je website? Om nog even op bovenstaand voorbeeld terug te komen, stuur je bezoekers op een logische manier.
Natuurlijk wil je het liefste dat ze zich direct inschrijven maar dat is voor veel website bezoekers veel te snel. Het is daarom niet handig om je bezoekers meteen met een inschrijfformulier om de oren te slaan.

Wat je wel kunt doen is een knop ‘inschrijven’, bijvoorbeeld in je menu, te zetten waarmee ze direct door kunnen klikken naar het inschrijfformulier. Zo kunnen je bezoekers, op het moment dat ze er aan toe zijn, toch meteen doorklikken naar het formulier.

De rest van je pagina richt je zo in dat je een logische weg vormt voor, zowel de bezoeker die voor het eerst komt, als de twijfelende bezoeker. Stel dat je graag wilt dat ze de brochure aanvragen, omdat je daarvoor hun e-mailadres krijgt, en dus een mogelijkheid tot contact in handen hebt.

Begin dan bovenaan je pagina met het noemen van het ‘probleem’ van je bezoeker, biedt daarbij de brochure aan als oplossing. Niet iedereen zal de brochure aanvragen, mensen geven niet graag hun e-mailadres.

doel bereiken, stuur je bezoekers

Maak je website niet mooi, maar functioneel

Je maakt website bezoekers extreem blij met een functionele website. Een website die zo in elkaar zit dat het meteen duidelijk is wat ze waar kunnen vinden. Geen rare, ingewikkelde menu’s. Bij voorkeur hoeft een website bezoeker nergens over na te denken. ‘Het gaat als vanzelf…’

Als ondernemer wil je jouw klanten graag een keus bieden. Dat voelt goed, alsof je met ze meedenkt. Je geeft ze wat vrijheid om hun eigen beslissingen te nemen. Toch zitten de bezoekers van je website hier niet op te wachten.

Website bezoekers hebben haast!

Ze komen met een doel en willen dit doel zo snel mogelijk bereiken. Ze willen een oplossing voor hun probleem, dus help ze hierbij. De logische route, waar we het net over hadden, moet naar deze oplossing leiden.

Biedt je bezoekers de keus om ‘Ja!’ te zeggen

Zo min mogelijk keus, een duidelijke route. Maar welke keus geef ik mijn bezoekers dan? Ik hoor het je denken…
Misschien kan je die truc wel van die telefonische verkoper, die je zo snel mogelijk ‘ja’ probeert te laten zeggen. En het liefst ook zo vaak mogelijk. Want hoe vaker jij ja hebt gezegd, hoe groter de kans dat jij ook ja gaat zeggen tegen zijn aanbod.

Het klinkt zo simpel, maar het werkt echt. Mensen zijn graag consequent. Hebben ze eenmaal ergens ja op gezegd, dan houden ze zich daar graag aan en nemen de volgende stap.

Zo ook op je website. Confronteer je bezoeker met zijn probleem of ‘pijn’ en biedt de oplossing door op een knop te laten klikken. Het klikken staat voor je bezoeker gelijk aan een commitment. Ze geven aan dat dit is wat ze zoeken, je bent op de goede weg.

Door op deze manier een bezoeker door je website te leiden doen ze precies wat jij voor ogen hebt. Jij hebt de controle over wat ze doen en helpt ze naar hun doel.
En weet je, je bezoeker is je daarvoor dankbaar!

klik ja, stuur je bezoeker

Help de bezoekers van je website

Help dus altijd de bezoekers van je website, door ze een logische keus te bieden. Zorg altijd voor een volgende stap, voorzie elke pagina van een call to action.
Zelfs de bedank-pagina, na het invullen van bijvoorbeeld een contactformulier, kan je voorzien van een call to action. Dit lijkt overbodig, maar je bezoeker kan nog steeds met vragen zitten.
Stuur ze bijvoorbeeld door naar je blogs, waar ze nog meer tips en informatie kunnen vinden.

Zolang jij relevante informatie kan bieden aan je bezoekers worden ze graag door jou beïnvloeden.

Wil je meer weten over het sturen van je bezoekers met je teksten? Lees dan de blog over ‘Bezoekers sturen met je teksten? Verwerk een ‘call to action’ in elke tekst.

Over de schrijver
Marina Morks is gespecialiseerd in het schrijven van teksten voor websites. Of het nu gaat om een effectieve homepage, een herkenbare 'over ons'-pagina, je wekelijkse blog of een onweerstaanbare salespage. Je kunt bij haar terecht.Omdat het om websites gaat, worden standaard SEO én conversietechnieken meegenomen in het verhaal. Want een mooi verhaal op je website is leuk, maar als niemand het leest heb je er niets aan. Toch?Werk je met Phoenix? Dan kun je ook bij haar terecht voor de complete inrichting van je website. Want een optimaal websitesysteem met sterke teksten is pas echt een winnend team!!
Elke
Door

Elke

op 11 Oct 2018

Handige uitleg over het verschil tussen design en tekst/duidelijkheid. Ik ben heel blij dat de tijd van de flashsites voorbij is ;-) Je aandacht ging overal naartoe, behalve om wat het echt ging.

Marina Morks
Door

Marina Morks

op 12 Oct 2018

Nou, inderdaad! Leuk zo'n flitsende website, maar echt effectief is het niet. Gelukkig zien steeds meer ondernemers dat ook in.

Ralph
Door

Ralph

op 14 Oct 2018

Duidelijk verhaal Marina! Ik heb er veel van geleerd. Zo goed om die 'ja-modus' te creëren!

Marina Morks
Door

Marina Morks

op 15 Oct 2018

Inderdaad Ralph, het werkt zo goed. En mensen worden er blij van dus win-win :-)

Lizet
Door

Lizet

op 17 Oct 2018

Zo waar!! Ik ga mijn eigen website nog eens goed onder 'ogen' nemen om te zien wat ik hierin kan verbeteren! #thanks

Marina Morks
Door

Marina Morks

op 18 Oct 2018

Heel goed Lizet!! Het gaat soms heel ongemerkt. Hoe duidelijker (bijna voorspelbaar) je website is, hoe beter. Help je bezoekers op weg. Succes!!

wcyzeDnKtIbMZx
Door

wcyzeDnKtIbMZx

op 28 Dec 2019

LqxIgVFDPbHvYGR

Reactie plaatsen

Geen tijd om zelf te bloggen?

Uitbesteden is de oplossing.