Google leest je website, maar hoe? 10 tips > betere leesbaarheid.
18 april 2016 
in Google
2 min. leestijd

Google leest je website, maar hoe? 10 tips > betere leesbaarheid.

GoogleGoogle leest een pagina anders dan mensen. Verstop je tekst en afbeeldingen daarom niet, maar maak het zichtbaar voor Google. Klik maar eens op de rechtermuisknop en kies “bron weergeven”. Zo ziet Google je website. Meestal vooral veel code...

Google kan geen afbeeldingen, links, flash, javascript etc. lezen, tenzij wij daar een tekst of omschrijving aan geven.
Tekst is dus het belangrijkste om de website goed leesbaar én vindbaar te maken.

Pagina’s met voldoende tekst en een duidelijk onderwerp scoren hoger dan een flitsende site met hier en daar een regeltje tekst. Zo zal Google een fancy slider bovenaan je website zien als een leeg vak, tenzij er veel moeite wordt gedaan om hier allerlei tags aan te hangen. Maar dat is meestal niet het geval.

Wil je jouw website hoger laten verschijnen in de zoekresultaten? Lees je website dan door de ogen van Google en begin te optimaliseren.

Kijk eens kritisch naar de volgende 10 punten:

1. Staat er voldoende tekst op de pagina?
2. Zijn de webteksten uniek of zijn ze ook op andere websites te vinden?
3. Zijn de teksten geschreven voor de bezoekers? Of alleen voor de zoekmachine?
4. Sluit het onderwerp van de pagina aan op het thema van de website?
5. Bevat de pagina sterke informatieve content?
6. Is alles leesbaar of zijn er belangrijke elementen gemaakt in flash of java-script?
7. Welke (zoek)woorden zijn belangrijk en staan deze duidelijk op de pagina?
8. Zijn de links aanklikbaar en voorzien van omschrijving?
9. Gebruik zoekwoorden om pagina’s aan elkaar te linken.
10. Zijn alle afbeeldingen voorzien van een alt tag met daarin belangrijke zoekwoorden?

Waarom richten we ons zo specifiek op Google? Er zijn toch meer zoekmachines?
Dat klopt, maar met 95% marktaandeel in Nederland is Google eigenlijk de enige die ertoe doet. Daarnaast lezen andere zoekmachines op dezelfde manier, dus je zit altijd goed.

In 2015/2016 is de zoekmachine overgegaan naar Semantisch lezen. Google wil steeds meer kunnen lezen zoals een mens dat doet en verbanden kunnen leggen.
Voorbeeld: zoek op ‘appel, peer, banaan, druif’. Google zal begrijpen dat het over fruit gaat!

Anno 2015/2016 zijn de belangrijkste punten:
– Relevantie : Bevat de website relevante informatie?
– Leesbaarheid : Is de code schoon en is de site responsive (op mobiele apparaten leesbaar)
– Populariteit : Vinden meer mensen deze pagina interessant?

Google kijkt ook naar het design van de website. Is het design al 5 – 10 jaar hetzelfde dan zal dat een negatief effect hebben. Bezoekers die binnenkomen op een verouderde website zullen snel weer vertrekken. Dit is slecht voor je bounce percentage.
Laat je website groeien, net als je bedrijf.

Wil je meer uit Google halen en jouw website beter laten scoren?
Ga niet voor even goed als je concurrent, ga voor beter! Zelfs je grootste concurrent is online te verslaan, al zal dit soms moeilijk zijn en een lange adem vergen. Het is mogelijk!

Wil je een sterke website als basis voor je bedrijf? Dan is het Phoenix website systeem ideaal.



Over de schrijver
Marina Morks is gespecialiseerd in het schrijven van teksten voor websites. Of het nu gaat om een effectieve homepage, je wekelijkse blog of een onweerstaanbare salespage. Je kunt bij haar terecht.Omdat het om websites gaat wordt standaard de SEO meegenomen in het verhaal. Want een mooi verhaal op je website is leuk, maar als niemand het leest heb je er niets aan.Om het verhaal compleet te maken is ze reseller van het Phoenix website systeem. Want een SEO en conversie optimaal website systeem, in combinatie met sterke teksten is een winnend team!!
Reactie plaatsen

Geen tijd om zelf te bloggen?

Uitbesteden is de oplossing.