Spreek je bezoekers van je website aan met u of je? Kies één aanspreekvorm
14 april 2019 
4 min. leestijd

Spreek je bezoekers van je website aan met u of je? Kies één aanspreekvorm

U, je of jij… Hoe spreek jij bezoekers aan op je website? Voor veel ondernemers is het een moeilijke vraag. Ga je voor het ‘lossere’ je en jij of hou je het bij het formele u?

Heb jij ook geleerd dat je ouderen en onbekenden aanspreekt met u? Want dat is netjes.
Maar doe je dat in het dagelijks leven ook? Spreek je klanten altijd aan met u? Of wordt het toch al snel je?

Veel ondernemers doen zich, bewust of onbewust, anders voor op hun website. Dat blijkt wel uit de hoeveelheid websites waarop u en je door elkaar gebruikt wordt. En dat is nu juist wat je wilt voorkomen. Kies één aanspreekvorm en blijf daarbij. Wees consequent in al je marketing, online en offline.

Want als klanten van één ding de rillingen krijgen, dan is het u en je/jij door elkaar gebruiken.

Consistentie, ook in je aanspreekvorm

Consistentie is belangrijk voor mensen. Het blijkt dat mensen zich onbewust consistent gedragen. Ze zijn op zoek naar de samenhang in dingen en vermijden bij voorkeur tegenstrijdigheden. Sterker nog, ze hebben er een grote hekel aan.

Mensen die zich consistent gedragen worden door anderen meer gewaardeerd, je wordt als betrouwbaarder gezien. En dat is precies wat jij als ondernemer wilt. Zeker op je website, waar je het moet hebben van je geschreven teksten, en je niet persoonlijk kunt inspringen.

Wanneer je niet kiest voor één aanspreekvorm zal je websitebezoeker in de war raken. In één tekst u en je door elkaar gebruiken staat ronduit slordig. Bij de meeste mensen gaan hiervan de nekharen rechtop staan. De kans dat ze afhaken is bijzonder groot. Dat is natuurlijk zonde.

klanten aanspreken

Zorg dat de aanspreekvorm overal hetzelfde is

Kijk eens goed. Hoe is het bij jou? Is er een verschil tussen de aanspreekvorm op je website, mailing en in persoonlijk contact? Dit wil je op één lijn hebben. Er zou geen verschil moeten zijn. Iemand die je ‘heeft leren kennen’ via je website - en daarna belt - zou precies hetzelfde gevoel moeten krijgen.

Stel dat je op je website iedereen aanspreekt met u, maar zodra je iemand aan de telefoon hebt begin je direct met je. Daar raken ze van in de war! Is dit hetzelfde bedrijf? Heb ik wel het goede nummer?

In je mailing in dat niet anders. Heb je strakke, formele teksten op je website en is je mailfunnel losjes en ‘gezellig’ geschreven, dan zullen de meeste mensen niet meteen snappen dat de mails van jou komen. Misschien schrijven ze zich wel uit, omdat ze je niet herkennen.

Kies je voor u of je/jij?

Het is dus superbelangrijk een duidelijke keus te maken in de aanspreekvorm, en daarbij te blijven. In sommige branches is het niet meer dan normaal om iedereen, jong en oud, met u aan te spreken. Neem bijvoorbeeld de bank. Maar ook veel financieel adviseurs doen dit.

Is het puur het gevoel dat het ‘zo hoort’, waarom je hiervoor kiest? Past het wel bij jou, en je bedrijf? Want als jij als hypotheekadviseur vooral starters helpt, is de kans groot dat in persoonlijke gesprekken al snel met je/jij gesproken wordt. Al is het maar om ze meer op hun gemak te stellen bij zo’n belangrijke beslissing.

Waarom ik voor ‘je’ heb gekozen op mijn website?

Zelf heb ik, zoals je ziet, gekozen voor je als aanspreekvorm. De keuze was voor mij vrij eenvoudig. Lucky me. Ik spreek mensen eigenlijk altijd aan met je/jij. Misschien heb ik het wel van mijn oma geleerd. Die wilde absoluut niet met u aangesproken worden. Dan voelde ze zich oud namelijk… Geweldig mens, die oma van mij.

Het voelt voor mij heel natuurlijk om mensen aan te spreken met je. Vooral in mijn werk. Als ik ga schrijven voor jouw website, voor jouw bedrijf, je kindje… Dat is nogal persoonlijk. De uitdaging voor mij, is om teksten te schrijven die jij had kunnen maken. Als je beste vriend je website leest en verbaasd is dat het niet door jou geschreven is, dan is mijn missie geslaagd.

De meeste samenwerkingen met mijn klanten zijn voor langere termijn. Met een abonnement misschien zelfs wel jaren. Je mag altijd op mij terugvallen. Daarbij zit in graag op één lijn met jou. Als ik je dan met u zou aanspreken, voel ik toch een zekere afstand. Daar hou ik niet van. Ik heb graag een open en eerlijke werkrelatie met mijn klanten.

Daarnaast vind ik dat er online toch al een afstand is. Een website is veel minder persoonlijk dan een face to face gesprek. Door de je-vorm te gebruiken op mijn website probeer ik deze afstand te verkleinen. Je persoonlijker aan te spreken. Werkt het…?

Natuurlijk neemt dit niet weg dat ik voor klanten regelmatig teksten schrijf in de u-vorm. Dat is ook geen probleem. Er zijn bedrijven waarvoor dit heel goed werkt. Het past bij de doelgroep én het past bij de ondernemer. Mensen verwachten ergens dat ze bij deze bedrijven met u worden aangesproken. En wie zijn wij om deze verwachting niet waar te maken?

aanspreekvorm

Welke aanspreekvorm past bij jou?

Bij het kiezen van de aanspreekvorm is het vooral heel belangrijk dat je kijkt naar wat bij jou past, als persoon, en bij je bedrijf. Waar voel jij je goed bij? Een paar vragen die je kunnen helpen bij het kiezen van een aanspreekvorm zijn:
• Hoe spreek ik klanten aan in een persoonlijk gesprek?
• Hoe spreek ik klanten aan in de mail?
• Hoe zouden mijn klanten het liefst aangesproken worden?
• Voelt mijn doelgroep zich aangesproken door u of je?
• Wat is gebruikelijk binnen mijn branche? Ga ik hierin mee of wil ik mij juist onderscheiden?
• Is het nodig door u-gebruik enige afstand te creëren, waardoor de relatie zakelijk en formeel blijft?

Wat je ook kiest, zorg dat je dit besluit consequent doorvoert. Overal. De mensen die je website lezen moeten dezelfde persoon voor zich zien als wanneer ze je persoonlijk ontmoeten, of een telefoongesprek met je voeren.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van je webteksten? Neem gerust contact met mij op. Ik help je hier graag mee.

Over de schrijver
Marina Morks is gespecialiseerd in het schrijven van teksten voor websites. Of het nu gaat om een effectieve homepage, een herkenbare 'over ons'-pagina, je wekelijkse blog of een onweerstaanbare salespage. Je kunt bij haar terecht. Omdat het om websites gaat, worden standaard SEO én conversietechnieken meegenomen in het verhaal. Want een mooi verhaal op je website is leuk, maar als niemand het leest heb je er niets aan. Toch? Werk je met Phoenix? Dan kun je ook bij haar terecht voor de complete inrichting van je website. Want een optimaal websitesysteem met sterke teksten is pas echt een winnend team!!
Anja Lefeber
Door

Anja Lefeber

op 01 May 2019

Dank je Marina, maakt voor mij duidelijk wanneer ik u zou moeten begrijpen (formeel en zakelijk) en wanneer niet. Klopt het dat "beste" in een e-mail ook vooral zakelijk en formeel gebruikt wordt? Ik vind "hoi"of "hi" niet echt een goed begin van een e-mail, zou het dan "hallo"moeten zijn?

Marina Morks
Door

Marina Morks

op 01 May 2019

Graag gedaan Anja! Ik vind zelf "Beste" ook wat afstandelijk klinken, vandaar dat ik het zelf vooral zakelijk en formeel zou gebruiken. Als hoi of hi niet bij je passen kan je beter kiezen voor Hallo. Het gaat er vooral om dat het bij jou past. Hoe spreek je bijvoorbeeld een bekende aan die je tegenkomt op straat? Ik zeg eigenlijk altijd iets als Hey!! Ik heb er ook best wel even over getwijfeld maar gebruik dit nu ook in mijn mails. Als je met mij samenwerkt krijg je mij, precies zoals ik ben ;-)

Reactie plaatsen

Geen tijd om zelf te bloggen?

Uitbesteden is de oplossing.