arrow_drop_up arrow_drop_down
22 april 2019 

Bezoekers aanspreken met je webteksten? Gebruik deze 7 tips

Bezoekers aanspreken is misschien wel het belangrijkste op je website. Want als jij je bezoekers niet weet te raken, gaat er niets gebeuren. Geen aanmeldingen, geen verkopen, helemaal niks…

Maar hoe doe je dat? Hoe kom je dichterbij de bezoekers van je website met zoiets afstandelijks als een webpagina? Emotie. In één woord, emotie. Als jij de emotie van je website bezoekers weet te raken dan ben je al je concurrenten een stap voor.

Want 95% van de mensen neemt beslissingen op basis van hun emoties.

En dat geldt niet alleen voor particulieren, ook zakelijk gerichte teksten mag je gerust schrijven op de emoties van de lezer. In bedrijven werken ook gewoon mensen… 😉

Spreek de emoties van je website bezoekers aan

Schrijven met emotie, dat klink lastig. Het klinkt je misschien zelfs wat manipulatief in de oren. In feite is het dat ook. Maar weet je, de bezoekers van je website willen niets anders. Ze willen weten dat jij ze begrijpt, dat jij hun pijn voelt en weet welke oplossing zij nodig hebben.

Dus als jij precies die pijn weet te raken, dan trigger je de emotie van je lezers. Dat vinden ze fijn. Want dan weten ze dat jij de aangewezen persoon bent om hun te helpen.

Mensen die iets zoeken op internet zijn op zoek naar een oplossing. Ze zitten met een probleem of een ‘pijn’ waar ze vanaf willen. Door precies die pijnplek te raken met je teksten, heb je hun volledige aandacht. En aandacht is schaars online, dus maak er gebruik van!

Werkt dat? Emoties in zakelijke teksten?

Natuurlijk werkt dat! Zoals gezegd, ik bedrijven werken ook gewoon mensen. Mensen met gevoel, met problemen die ze opgelost willen zien. Dus weg met die kille, zakelijke, formele webteksten. Het lijkt misschien professioneel maar je bereikt er niets mee. Hooguit wek je wat interesse.

Maar de klant gaat pas echt om als een van de verkopers vol vuur vertelt over de geweldige resultaten die behaald kunnen worden. Laat jouw webteksten die verkoper zijn!

Het is daarom belangrijk te laten zien dat je jouw potentiële klanten begrijpt. Leef je in. Creëer sfeer. Het verkleint de afstand. En dat wil je nu juist, dichter bij je doelgroep komen.

aanspreken met je teksten

Precies weten wie je aan wilt spreken

Om goede, pakkende teksten te schrijven moet je precies weten wie je aan wilt spreken. Schrijf je bijvoorbeeld teksten voor een assertiviteitscursus, dan kan je deze richten op de werknemers van een bedrijf. Maar ook op de leidinggevenden.

Beide hebben hele andere doelen. Werknemers zouden graag beter voor zichzelf op willen komen en op een goede, effectieve manier het gesprek met hun leidinggevende aangaan. Terwijl de leidinggevende meer productiviteit wil zien op de werkvloer. Het behoeden van hun werknemers tegen burn-out door assertief gedrag brengt hen veel voordelen.

Zo zie je dat je niet beide groepen in één tekst kan aanspreken. Ze hebben allebei een hele andere kijk op dingen, andere normen en waarden, andere problemen.

7 tips om je bezoekers aan te spreken met je teksten

Met deze 7 tips kom je al een stuk dichter bij je website bezoekers:

1. Maak het persoonlijk

Schrijf de teksten voor je website alsof je een persoonlijk gesprek voert. Dus geen afstandelijke taal of praten over een onderwerp. Betrek je lezer in het verhaal, alsof hij of zij het zelf meemaakt. Kies ook duidelijk en consequent voor één bepaalde aanspreekvorm.

2. Het gaat niet over jou

Als bedrijf ben je al snel geneigd om ‘over het bedrijf’ te praten. Maar mensen kopen niet van bedrijven. Mensen kopen van mensen. Praat met je bezoeker. Gebruik je of u in plaats van ik of wij. Dus niet: Wij bellen je terug, maar: Je wordt teruggebeld.

3. Maak de situatie herkenbaar

Werk met storytelling. Mensen zijn gek op verhalen. Vooral verhalen waarin ze zichzelf herkennen. Omschrijf een probleem, de worstelingen en natuurlijk hoe jij het op kunt lossen.

4. Praat in voordelen

Een eindeloze lijst met specificaties is voor jou als ondernemer misschien razend interessant, maar niet voor je bezoekers. Het zegt ze meestal weinig. Maar ga je het hebben over welke oplossingen en voordelen ze met dit product, of deze dienst kunnen halen… Dan spreek je tot hun verbeelding. De radertjes gaan draaien en je potentiële klant bedenkt zelf waarom hij of zij niet zonder dit product kan.

5. Twijfels elimineren

Vooral online zijn veel mensen onzeker over hun aankopen. Twijfels wil je zo snel mogelijk elimineren. Ze houden je potentiële klant tegen actie te ondernemen. Laat zien dat jij betrouwbaar bent en echt de juiste oplossing biedt. Ervaringen van andere mensen laten zien is een sterke tool om twijfelaars over de streep te trekken.

6. Praat normaal

Vakjargon, schrijftaal, ingewikkelde woorden. Ze horen allemaal niet thuis op je website. Zelfs hoogopgeleide mensen lezen graag eenvoudige teksten. Normale taal die iedereen snapt, en makkelijk wegleest.

Aansprekende teksten

7. Wees enthousiast

In een persoonlijk gesprek worden de meeste ondernemers wild enthousiast over hun product of dienst. De passie spat er vanaf. Maar op hun website is alle enthousiasme verdwenen.
Zonde, want juist het enthousiasme werkt aanstekelijk. Schrijf daarom vlot, actief en gebruik positieve woorden.

Met deze 7 tips vergroot je de kans dat bezoekers op je website ook daadwerkelijk klanten worden. Kijk dus nog eens goed naar de teksten op je website. Zijn deze net zo enthousiast als jij bent over je product of dienst? Krijgen je bezoekers zo’n onbedwingbare drang om je producten te gaan kopen?

Leg emotie in je webteksten en bezoekers snappen niet hoe ze al die tijd zonder jouw product of dienst hebben gekund.

Hulp nodig bij het schrijven van je webteksten? Neem gerust contact met mij op, ik help je graag.

Over de schrijver
Marina Morks is gespecialiseerd in het schrijven van teksten voor websites. Of het nu gaat om een effectieve homepage, je wekelijkse blog of een onweerstaanbare salespage. Je kunt bij haar terecht. Omdat het om websites gaat wordt standaard de SEO meegenomen in het verhaal. Want een mooi verhaal op je website is leuk, maar als niemand het leest heb je er niets aan. Om het verhaal compleet te maken is ze reseller van het Phoenix website systeem. Want een SEO en conversie optimaal website systeem, in combinatie met sterke teksten is een winnend team!!
Reactie plaatsen

Geen tijd om zelf te bloggen?

Uitbesteden is de oplossing.