Storytelling is de nieuwe manier van verkopen. De dagen van de opdringerige verkoopboodschappen zijn voorbij.
Door storytelling in te zetten bij het verkopen van je product of dienst kan jij jezelf onderscheiden. Speel in op de authenticiteit en echtheid van je producten, bedrijf of merk. Als klein bedrijf of zzp’er kan je jezelf hierdoor makkelijker onderscheiden van grote bedrijven die hier minder flexibel in zijn.
De bezoeker zal zich sneller verbonden voelen met jou en je bedrijf en dat wekt vertrouwen op. Dus vertel jouw verhaal!
Wat is storytelling?
Storytelling is letterlijk het vertellen van een verhaal. Je kunt dit doen door tekst maar ook door video beelden, foto’s of andere soorten content. Let er wel op dat binnen je gehele business de verhalen op elkaar afgestemd zijn. Blijf consequent in je verhaal anders verlies je geloofwaardigheid.
Juist door je verhaal echt te houden bied je meerwaarde aan je bezoekers. Probeer geen illusie te scheppen. Vertel het verhaal zoals het is en maak het niet mooier. In een periode met ups en downs zijn het vaak die ‘down’ periodes die het verhaal sterker maken. Laat jij je lezer zien hoe jij die mindere periode overwonnen hebt, dan heb je een sterk verhaal.
Je geeft je lezer de kans zich in je verhaal te herkennen en speelt meteen in op de gun-factor.
Hoe begin je met storytelling?
Misschien vraag jij je af hoe je begint met storytelling als je nog geen bedrijf hebt opgebouwd.
Als je pas gestart bent betekent dat niet dat je geen verhalen hebt.
Jouw droom, doel en visie zijn een geweldig punt om je verhaal te beginnen. En hoe meer je bedrijf groeit, zo ook je verhaal.
Storytelling hoeft niet altijd over jezelf te gaan. Je kunt ook geweldige verhalen vertellen over de mensen in je business. Je werknemers hebben hun eigen verhaal; hoe zijn ze gekomen waar ze nu zijn?
En vergeet je klanten niet. Een klant die sceptisch binnenkwam maar door de geweldige inzet van het team nu niet meer weg te denken is kan een geweldig verhaal vertellen.
Meer verkopen met Storytelling
Zet je storytelling goed in binnen je business dan kan je hier veel profijt van hebben. Je geeft je product of merk een hele andere beleving mee. Mensen onthouden verhalen beter dan een verkooppraatje.
Een mooi voorbeeld hiervan is voormalig oude-mannen-merk old Spice. Zij waren een pioneer op het gebied van Transmedia storytelling.
Transmedia storytelling is gebaseerd op interactie en een hoge entertaimentwaarde.
De volgende video geeft dit goed weer: The man your man could smell like…
Een verbinding met je doelgroep, dat is waar het bij goede storytelling om gaat. Het juiste verhaal geeft je merk lading. Het sluit aan bij de beleving van je doelgroep en wint het publiek voor zich. En zoals dat gaat met goede verhalen, het wordt doorgegeven.
Welk mooi verhaal deel jij met je doelgroep?
Elke
op 11 Oct 2018Marina Morks
op 12 Oct 2018Pjotr
op 12 Oct 2018Marina Morks
op 13 Oct 2018Ralph
op 14 Oct 2018Marina Morks
op 15 Oct 2018Lizet
op 17 Oct 2018Marina Morks
op 18 Oct 2018