arrow_drop_up arrow_drop_down
28 januari 2019 

Wat zet je op je website, en wat vooral niet…

Als je een goed website systeem gekozen hebt is het aan jou om hem in te gaan richten. Een makkie toch? Jij weet precies wat je te bieden hebt en gaat daar alles over vertellen…

Dat werkt prima in persoonlijk contact met je klanten. Maar is dit ook de juiste aanpak op een website?

Nee, helaas niet. Stort jij al je informatie uit over je website bezoekers dan is de kans groot dat ze gillend je website verlaten.

wat zet je niet op je website

Beginnen met het inrichten van je website

Het inrichten van je website hoeft niet moeilijk te zijn. Er zijn een aantal vaste punten die een websitebezoeker verwacht tegen te komen. Het is bijna saai, voor jou als ondernemer dan. Voor je bezoekers is het super fijn om een logische en makkelijk werkbare website tegen te komen.

Je wilt niet weten hoe vaak mensen zitten te schelden op websites die er geweldig uitzien, maar die niet werken. En je binnen no-time laten verdwalen.

“Waar kwam ik ook alweer voor… ach, laat maar…” En weg zijn je bezoekers, op naar de volgende.

Zorg dus dat je website logisch in elkaar zit en een bepaalde structuur heeft. Plaats op strategische plekken buttons met een duidelijker CTA (call to action) waarmee je de bezoekers de goede kant op stuurt. Biedt ze een eenvoudige route naar de oplossing van hun probleem.
Want daarom zijn ze op je website. Ze hebben een probleem, en jij moet laten zien dat jij de oplossing hebt.

Onmisbare pagina’s op je website

Begin je met een lege website, helemaal from scratch. Dan heb je in het begin niet veel nodig om live te gaan. Een website mag groeien, nee moet zelfs groeien. Besteed dus geen ‘eeuwen’ aan het inrichten van je website. Al die tijd dat je niet online bent… gemiste kans!!

Wil je echt snel online dan heb je eigenlijk maar een paar pagina’s nodig.
De belangrijkste pagina’s op je website zijn:

  • HomepageWebsite inrichting
  • Contactpagina
  • Over ons
  • Blog

De homepage spreekt natuurlijk voor zich. Al is het effectief inrichten hiervan ook een vak apart. Maar daarover vertel ik je in een andere blog, helemaal over het inrichten van een effectieve homepage.

Verder verwachten je bezoekers in ieder geval een contact pagina. Deze pagina geeft vertrouwen, dat het bedrijf ook echt bestaat. Dat er mensen zijn waarmee je contact op kunt nemen.

Ook een ‘over ons’ pagina hoort erbij. Wederom om het vertrouwen van je bezoekers te winnen. Maar deze pagina gaat niet over jou, niet over je bedrijf. Natuurlijk vertel je over je bedrijf, je diensten en producten. Maar niet op de manier die we veel op websites zien.
De ‘over ons’ pagina gaat eigenlijk over de klant, en wat die van jou kan verwachten.

En dan de blog. Voor veel ondernemers een doorn in het oog. Want bloggen, dat kost veel tijd… En ja, je weet dat het je ook meer bezoekers oplevert. Maar dan moet je er wel aan toe komen. Bloggen eindigt meestal ergens onderaan op de to-do lijst.
Maar je kunt de blog ook gebruiken om je diensten en/of producten uit te werken. Je kennis en expertise te laten zien, mensen te inspireren en voor je te winnen.

Want mensen kopen van mensen, niet van bedrijven.

Wist je dat je bloggen ook gewoon uit kunt besteden? Dan kan jij je bezig houden met de dingen die je wel leuk vindt!

Wat zet je NIET op je website?

En dan bedoel ik ook echt niet, nooit. Zet nooit “Welkom op de website van…..” op je homepage. Tenzij je een soort virtuele uitsmijter hebt, die de dresscode controleert.
Website bezoekers gaan er standaard vanuit dat ze welkom zijn. Anders had jij geen website neergezet, zonder wachtwoord. Ze welkom heten is dus niet nodig, en jammer van de ruimte.

Bezoekers van je website bepalen in een paar seconde of ze blijven of weggaan. Het is dus zonde van de tijd om ze eerst welkom te heten. Laat liever meteen zien dat ze goed zitten.

Hier moet je zijn en nergens anders. Dat moet je website uitstralen, meteen op het eerste oog.

Nu je weet dat je bezoekers zo’n haast hebben snap je waarschijnlijk ook wel dat je niet met ellenlange verhalen aan moet komen over de technische specs van je producten.
Eigenlijk interesseert het je bezoekers niet zoveel. Wat ze wel willen weten is wat het effect gaat zijn als zij dit aanschaffen. “What’s in it for me…”

In de basis wil je bezoeker maar een paar dingen weten:

  • Waar ben ik?
  • Ga ik hier de oplossing voor mijn probleem vinden?
  • Zijn ze betrouwbaar?
  • Welke stap moet ik zetten om van mijn probleem af te komen.

Je bezoekers soepel en helder door deze stappen heen leiden zorgt voor meer klanten. En dus meer omzet!

Keuzestress voorkomen

Voorkom keuzestress op je website

Veel websites laten je aan je lot over. Je krijgt een aantal opties met de mededeling “kijk maar wat je ermee doet…”. Zeker voor mensen met haast is dit hel. Ze hebben helemaal geen tijd, of zin, om je hele website te gaan lezen. Alleen maar om erachter te komen of jij hebt wat ze zoeken.

Teveel keus geeft keuzestress. En van keuzestress komt geen keus.

Keuzestress moet worden voorkomen. Laat daarom direct zien dat jij je websitebezoeker snapt. Dat jij weet met welke problemen ze rondlopen. En dat jij de oplossing hebt.
Meteen biedt je een vervolgstap aan, in de vorm van een button. Zo leidt je elke bezoeker, stap voor stap, door je website. Tot je ze hebt waar jij ze het liefste ziet.

Wil jij ook meer winst uit je website halen, pas dan deze tips toe.

Over de schrijver
Marina Morks is gespecialiseerd in het schrijven van teksten voor websites. Of het nu gaat om een effectieve homepage, je wekelijkse blog of een onweerstaanbare salespage. Je kunt bij haar terecht. Omdat het om websites gaat wordt standaard de SEO meegenomen in het verhaal. Want een mooi verhaal op je website is leuk, maar als niemand het leest heb je er niets aan. Om het verhaal compleet te maken is ze reseller van het Phoenix website systeem. Want een SEO en conversie optimaal website systeem, in combinatie met sterke teksten is een winnend team!!

Door

Anja Lefeber

op 30 January 2019

Dank je Marina, dit is denk ik het moeilijkste van een website, wat zet je er wel en niet op om een bezoeker goed te helpen. Ik ga mijn website nog eens goed bekijken met jouw tips erbij.

Door

Marina Morks

op 30 January 2019

Super Anja! Er komen binnenkort nog meer tips aan, om je website nog verder te verbeteren.

Door

Ralph

op 5 February 2019

Ik heb vooral veel gehad aan die keuzestress bij bezoekers. Het is ook logisch eigenlijk dat één pagina ook één doel nodig heeft. Focus. In deze tijd is dat bijna een schaarste...

Door

Marina Morks

op 5 February 2019

Klopt, het is soms echt lastig. Je hebt vaak zoveel te vertellen. Maar probeer elke pagina een eigen doel te geven. Dat helpt je bezoekers en is ook goed voor je vindbaarheid in Google!

Door

Danny

op 5 February 2019

Bedankt voor de tips Marina! Ik ga direct even wat van mijn website halen ;)

Door

Marina Morks

op 5 February 2019

Haha, goed zo Danny. Fijn dat je er iets aan gehad hebt. ;-)

Reactie plaatsen

Geen tijd om zelf te bloggen?

Uitbesteden is de oplossing.