Scannend lezen op internet. Schrijven voor de Koppensnellers Generatie.
05 september 2016 
2 min. leestijd

Scannend lezen op internet. Schrijven voor de Koppensnellers Generatie.

Lezen op internet, als je het zo nog kunt noemen. We springen van woord naar woord, slaan de helft over. Beginnen dan van onder naar boven te lezen… Scannend lezen noemen ze dat. Kort samengevat, op internet wordt er anders gelezen dan in een boek.

Als je teksten schrijft voor je website is het goed dit te weten. Je kunt er dan rekening mee houden, er zelfs je voordeel mee doen. Want plaats jij precies de juiste woorden op de juiste plek dan kan je toch je boodschap overbrengen.

“Je hele verhaal vertelen in een paar zinnen, en toch een hele pagina vullen.”

Scannend lezen

Scannend lezen is wat de meeste internet bezoekers doen. In een paar seconden willen we weten of dit de pagina is waar we het antwoord op onze vraag gaan vinden. Grote lappen tekst schrikken dan af. We waren namelijk helemaal niet van plan om te gaan lezen…

Maar waarom vullen we dan hele pagina’s met tekst? Tsja, Google leest ander, die wil graag tekst, veel tekst. Terwijl bezoekers het liefst één regel zien met daarin hét antwoord op de vraag. Hoe vind je daarin de middenweg?

Scannend lezen op internet gebeurt in een F-vormig patroon. De bezoeker leest de titel, scant dan naar beneden op zoek naar nog een titel. Is het dan nog interessant dan scrolt hij helemaal naar beneden. En, als je geluk hebt, wordt er dan van onderaf nog een stuk gelezen.

Scannend Lezen F-vorm

Koppensnellers generatie triggeren

Hoe zorg je er nu voor dat je bezoekers toch de essentie van je verhaal meegeeft. Dat je boodschap overkomt. Gebruik koppen in je tekst! Koppen onderbreken je tekst en vallen op door hun afwijkende lettergrootte. Zorg er dus voor dat de koppen kleine samenvattingen zijn van de tekst die eronder staat.

De koppensnellers generatie is niet alleen iets van de laatste tijd. Vroeger, toen iedereen nog massaal die gigantische krant las, waren er ook koppensnellers. Even snel de belangrijkste punten, de koppen, uit de krant lezen en dan wist je het nieuws voor die dag.

Op internet doen we dit ook. Zo snel mogelijk, zo veel mogelijk informatie tot ons nemen. En dat lukt niet als we alles gaan lezen. Koppen helpen de essentie uit een verhaal te halen.

Lezen op internet

Tackel de scannende lezer

De ogen van scannende lezers worden naar opvallende elementen toegetrokken. Naast koppen kunnen dat foto’s of afbeeldingen zijn. Daarmee kan je een deel van je verhaal vertellen. Maar ook dik gedrukte woorden in de tekst trekken de aandacht. Hiermee geef je een extra aanvulling bij de koppen.

Schrijf je pagina optimaal voor scannend lezen. Hoe makkelijker je het maakt om je pagina te lezen, hoe langer de bezoeker zal blijven. Gebruik daarom:

  • (Tussen)koppen
  • Witregels
  • Korte alinea’s
  • Afbeeldingen
  • Bulletpoints (zoals deze)
  • Dikgedrukte woorden (maar niet te veel)

Schrijven voor internet

Het schrijven voor internet krijgt met voorgaande informatie een nieuwe uitdaging. Want hoe krijg jij het voor elkaar dat de bezoekers van je website alles gaan lezen? Vertellen je koppen genoeg, maar niet zoveel dat ze alles al weten.. Nodigen ze uit om verder te lezen?

Ik ben benieuwd hoe jij omgaat met de scannende lezers op jouw website. Hoe tackel jij de koppensnellers?

Over de schrijver
Marina Morks is gespecialiseerd in het schrijven van teksten voor websites. Of het nu gaat om een effectieve homepage, een herkenbare 'over ons'-pagina, je wekelijkse blog of een onweerstaanbare salespage. Je kunt bij haar terecht. Omdat het om websites gaat, worden standaard SEO én conversietechnieken meegenomen in het verhaal. Want een mooi verhaal op je website is leuk, maar als niemand het leest heb je er niets aan. Toch? Werk je met Phoenix? Dan kun je ook bij haar terecht voor de complete inrichting van je website. Want een optimaal websitesysteem met sterke teksten is pas echt een winnend team!!
Reactie plaatsen

Geen tijd om zelf te bloggen?

Uitbesteden is de oplossing.