22 april 2016 

Los je geen probleem op, dan heb je geen business.

Het maakt niet uit wat je verkoopt. Zolang jij maar een probleem of ongemak oplost. Het probleem van je klant is het bestaansrecht van je onderneming.
Ook al verkoop jij gadgets die niemand echt nodig heeft. Het gaat erom hoe je het aanbiedt.
Welk probleem los jij op voor je doelgroep?

Verkoop jij nog producten?!

Nederlandse ondernemers kunnen heel goed informeren. Hoe belangrijker we iets vinden hoe uitgebreider de tekst. Lange teksten met droge informatie zijn vaak het gevolg.
Wij, als ondernemer, hebben dan aan onze plicht voldaan. De klant heeft alle informatie en kan nu een weloverwogen beslissing maken.
En daar zit nu juist het probleem. Mensen kopen niet door rationeel te denken.

Je wilt juist je klant een goed gevoel geven bij het product.
– Twijfels wegnemen
– Onbewust een behoefte scheppen
– Wat zijn de voordelen?
– Wat ga ik besparen?
– Wordt ik hier succesvol van?
Hebben! Het niet aanschaffen voelt als een gemis. En daar kunnen maar weinig consumenten tegen…

Verkoop je diensten

Biedt je diensten aan dan kan je uitgebreid vertellen wat je allemaal doet. Het geeft een blik in je bedrijf maar het verteld niet wat de klant ermee opschiet.
Je werkmethodes, je aanpak en gebruikte materialen. Allemaal heel logisch dat je het vermeld maar het trekt jouw potentiële klant niet over de streep. Maar wat dan wel?

– Wat zijn de voordelen?
– Waarom moet ik dit bij jou laten doen en niet bij die ander?
– Snap jij hoe ik het wil hebben?

Dit zijn maar enkele van de vragen die een potentiële klant kan hebben. Beantwoord jij die vragen goed dan is de kans groot dat je de klus mag gaan doen.
Bedenk dus goed welke bezwaren jouw klanten kunnen hebben en praat in oplossingen. Hiermee geef je de klant een goed gevoel. Een klant die zich begrepen voelt is gerustgesteld en zal graag zijn klus bij jou uit handen geven.

Los het probleem op

Online is het nog iets moeilijker je klant goed te bereiken. Je kunt immers geen gebruik maken van lichaamstaal en andere non-verbalen informatie.probleem
Daarom is het extra belangrijk je goed in te leven in je klant. Welk probleem ervaren ze? Waar liggen ze van wakker? En natuurlijk, hoe los ik dat zo goed mogelijk op.

Een succesvolle website speelt hierop in. Je spreekt de bezoeker direct aan. Alsof je een gesprek aangaat.
Je schrijft je webteksten vanuit jouw klant gezien. Je laat merken dat je zijn probleem begrijpt en dat jij er (het liefst heel makkelijk) iets aan kunt doen.
Vergeet tot slot niet duidelijk aan te geven wat je van de bezoeker verwacht. Wil je dat hij je belt of mailt? Zeg het gewoon. Mensen houden van duidelijkheid.

Welk probleem los jij op voor je doelgroep? Laat een berichtje achter!

Over de schrijver

Door Pink op 9 October 2016

An inlteligent point of view, well expressed! Thanks!

Reactie plaatsen

Ook geweldige teksten op je website?