De homepage van je website is nog steeds een belangrijke pagina. Al is het aantal bezoekers dat hier binnenkomt wel flink afgenomen met de komst van de zoekmachines.
Toch start een groot deel van je bezoekers hier. Op je visitekaartjes, in de handtekening onder je e-mails en op diverse profielen vermeld jij de link naar deze pagina.
Toch gaat het vaak fout op de homepagina van veel bedrijven. Teveel informatie, te weinig informatie, warrige menu’s of een complete kermis van aandacht vragende buttons.
Een goede homepage is helder, duidelijk en stuurt je bezoekers direct de kant op die jij wilt.
De gemiddelde homepagina
De homepagina is over het algemeen een verzamelplaats van alle onderdelen op je website. Het liefst laat je hier direct zien wat je allemaal te bieden hebt. Maar dat kan resulteren in een chaos waar niemand meer wijs uit wordt.
De homepage wordt vaak gezien als het ‘begin’ van de website. Al komen er ook heel veel mensen binnen op andere pagina’s. Vooral als je het geluk hebt op meerder pagina’s goed gevonden te worden in de Google zoekresultaten.
Je komt ze regelmatig tegen, websites waarvan de homepage niet duidelijk maakt wat het bedrijf doet.
Mateloos irritant voor bezoekers. Die willen snel een antwoord op hun vraag, of een oplossing voor hun probleem. Die willen niet de hele website doorlezen om erachter te komen of dit bedrijf kan helpen.
Wat moet er wel op je homepage staan
De homepage moet een paar dingen duidelijk maken. In een paar seconden! Val dus het liefst meteen met de deur in huis.
Bij voorkeur laat je bezoekers direct zien:
- Wat jij doet
- Welk probleem jij oplost
- Waarom ze bij jou moeten zijn
- Welke actie er nodig is
Wat je doet
Laten zien wat je doet, en wat niet, is heel belangrijk voor je bezoekers. Die willen weten of ze bij jou moeten zijn, of bij een ander. Het is natuurlijk jammer als mensen je benaderen voor het schilderen van hun huis, terwijl je een kunstschilder bent. Om maar een voorbeeld te noemen.
Je kunt dit vrij snel laten zien met een goede tagline. En natuurlijk door een helder menu.
Welk probleem los jij op
Bezoekers hebben vragen en/of problemen. Ze zoeken een oplossing. Door meteen bovenaan hun pijnpunt te benoemen laat je zien dat je ze begrijpt. Dat vinden mensen fijn. Want als jij ze begrijpt is de kans ook groot dat jij hun probleem kunt oplossen.
Waarom moeten ze bij jou zijn?
Er zijn vast meer bedrijven die hetzelfde doen als jij. Dus waarom moeten ze nu juist bij jou zijn. Noem je USP’s (Unique Selling Points). Vertel kort waarom jij ze zo goed kunt helpen.
Of, nog beter, laat anderen dat doen. Plaats testimonials die laten zien hoe anderen over je denken. Dat spreekt nog veel sterker! Mensen blijven kuddedieren. Als ze zien dat anderen tevreden zijn voelt dat vertrouwd.
En nu actie!
Laat je bezoekers nooit aan hun lot over. Er vanuit gaan dat ze het menu gaan gebruiken is leuk, maar niet heel effectief. Jij hebt op deze manier geen enkele controle over hun gedrag. Dan kan je lang wachten op conversie.
Jij hebt vast enige verwachtingen van je website. Offerte aanvragen, nieuwe leads, noem maar op.
Zo niet, denk daar dan eens goed over na. Want jij hebt meer over je website bezoekers te zeggen dan je misschien denkt.
Bezoekers vinden het fijn als ze geholpen worden. Jij hebt net hun pijnpunt geraakt. Ze voelen het nog. Je hebt laten zien dat jij de oplossing biedt.
Waar dan? Hoe dan? Dat wil ik ook…!!
Laat ze niet zelf zoeken naar de oplossing. Een heldere Call to Action, daar zijn ze mee geholpen!
Een helder menu maakt je homepage overzichtelijk
Bezoekers van je website verwachten een menu aan de bovenkant, of aan de linker kant, van je website. Ga hem niet verstoppen in een geweldig design, want hiermee raak je bezoekers kwijt. Wordt geen designondernemer, kies altijd voor gebruiksvriendelijkheid.
Het menu draagt in grote mate bij aan de duidelijkheid van je website. Door hier belangrijke (zoek)woorden te plaatsen maak je duidelijk wat je doet, en wat niet.
Gebruik in je menu dus geen vage woorden als:
Producten – Diensten – Nieuws – Media – Pers
Zeg wát je doet, wát je aanbiedt. Dit werkt niet alleen fijn voor je bezoekers, die meteen zien waar ze wezen moeten. Ook Google wordt hier blij van. Jij laat, direct bovenaan je pagina zien, wat de belangrijkste onderwerpen zijn.
Andere, minder belangrijke, menu items kan je kwijt in het footer menu. Hierdoor zijn ze toch eenvoudig te bereiken, maar nemen ze geen belangrijke ruimte in.
Hoeveel tekst moet er op je homepage komen?
Hoeveel tekst er precies op je homepagina moet staan is niet in aantallen uit te drukken. Lange lappen tekst worden op internet zelden helemaal gelezen. Sterker nog, ze schrikken af.
Zoals gezegd willen bezoekers binnen enkele seconden zien wat je doet en of dat bij hun past. Ga op je homepage daarom vooral ‘samenvattend’ te werk. Als iemand meer wil weten over een bepaald onderwerp klikt hij verder naar deze pagina.
Je kunt heel uitgebreid vertellen over al je diensten. Of je plaatst een top 5 waarin je laat zien wat anderen het meeste kiezen. Zo heb je een overzichtelijke opsomming. De kans is groot dat de bezoekers toch al naar een van deze diensten op zoek waren.
Een super effectieve homepage schrijven
Wil je zelf een super effectieve homepage schrijven? Bedenk dan goed wie jouw ideale klant is. Voor wie schrijf je? Verdiep je hierin, tot de kleinste details. Zo kan je gericht schrijven en je bezoekers aanspreken.
Kan je wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van je webteksten? Neem contact op, ik help je graag!
Anja Lefeber
op 10 Mar 2019Marina Morks
op 10 Mar 2019Ralph
op 11 Mar 2019Marina Morks
op 11 Mar 2019meubelmagazijn
op 10 Dec 2020