Meer waardevolle bezoekers op je website, 7 tips speciaal voor jou!
13 mei 2017 
11 min. leestijd

Meer waardevolle bezoekers op je website, 7 tips speciaal voor jou!

Zoveel mogelijk bezoekers op hun website. Voor veel ondernemers lijkt dit het ultieme doel te zijn. Maar is dit echt wat je wilt? Hoge bezoekersaantallen zijn leuk maar is het ook nuttig? Er kunnen nog zoveel bezoekers op je website komen, als ze uiteindelijk niet in jouw product of dienst geïnteresseerd zijn heb je er weinig aan.
Je volgende vraag wordt dan al snel; “Hoe maak ik van bezoekers klanten…?”

Wat zou jouw potentiële klant het liefste lezen op je website? Naar welke informatie is die op zoek? Waarde bieden op je website, voor de juiste mensen, dat is waar jouw aandacht naar uit moet gaan. En dan zoveel mogelijk van die mensen naar je website halen. Hoe je dat doet, ga ik je vertellen. En dit alles zonder je daarbij zorgen te maken over SEO.

Strive not to be a success, but rather to be of value… Albert Einstein

Je bezoekers waarde bieden

Waarde bieden aan je bezoekers is, naar mijn idee, het belangrijkste wat je op je website kunt doen. Heel verkoperig doen werkt vaak averechts. Met de huidige technologieën zijn mensen handig genoeg geworden om zelf op zoek te gaan naar de oplossing voor hun problemen.

Het enige wat jij hoeft te doen is laten zien dat jij de oplossing kunt bieden. probleem oplossen met waardevolle contentWaarom ze voor jou moeten kiezen en dat jij de expert bent op jouw vakgebied. Die expert status moet je natuurlijk opbouwen. Het vertrouwen moet je verdienen.

Kruip dus in de huid van jouw potentiële klant en leef je in. Waar zijn ze naar op zoek? Waarmee kan jij ze echt helpen. Welke waardevolle toevoeging kan jouw bedrijf ze bieden?

Bezoekers waarde bieden in verschillende vormen

Waarde bieden kan je op verschillende manieren doen via je website. Zo kan je kennis en inzichten delen via blogs, artikelen en video’s. Vragen van mensen beantwoorden. Handige how-to’s maken die mensen helpen kleine problemen zelf op te lossen. En als jij ze op zo’n makkelijke manier kunt helpen met een klein probleem, bij wie komen ze dan met grotere problemen..? Juist, bij jou.

Een overzichtje van vormen waarin je waarde kunt bieden aan je bezoekers:
– Blogsinfographic
– Informatieve artikelen
– Video’s
– How-to’s / DIY (Do It Yourself)
– Podcasts
– Veelgestelde vragen lijsten
– Webinars
– White papers
– E-books
– Infographics
– Casestudies
– Stappenplannen
– Mooie afbeelingen/Foto’s eventueel aangevuld met quotes

En natuurlijk zijn er nog veel meer manieren om jouw bezoekers van waarde te voorzien. Wees creatief en verbaas, of liever verblijd, je bezoekers met super waardevolle content.

Wees niet bang teveel waarde te geven

Het is een veelgehoorde vrees van ondernemers. “Ja maar, ik kan toch niet al mijn kennis weggeven?!” Wees daar nu juist niet bang voor! Jij beschikt over veel kennis en vaardigheden die anderen niet hebben. Daarom ben je met je bedrijf gestart. Door je kennis te delen laat je zien dat je goed bent in wat je doet, vertrouw op je kunde. Door die professionaliteit uit te stralen bouw je een band op met je lezers. Hierdoor zal het vertrouwen in jou en je bedrijf groeien.

kennis delen

Door kennis te delen laat je zien dat ze bij jou aan het goede adres zijn. Dat jij hun problemen op kunt lossen door wat je doet of wat je kunt leveren. De kans dat iemand het zelf op gaat lossen met de door jou geleverde kennis is kleiner dan je denkt. En als ze dat inderdaad doen is de kans heel klein dat ze überhaupt klant bij je waren geworden.

Mijn 7 tips om jouw content nog waardevoller te maken!

Ik zal je een aantal tips geven om de content op je website nog waardevoller te maken voor je bezoekers. Wat je ook doet, maak het zelf, schrijf het zelf of laat het speciaal voor jou schrijven door een tekstschrijver. Als het maar uniek is. Zomaar teksten kopiëren van andere websites levert je niets op. Het doet je ranking bij zoekmachines geen goed. En je bezoeker hecht ook weinig waarde aan teksten die hij al eerder op andere websites gezien heeft.

content is king

1. Zorg ervoor dat de content die je maakt direct bruikbaar is voor je bezoekers. Dat het ze helpt hun probleem op te lossen. Ik heb hierover specifiek een blog geschreven “Los je geen probleem op, dan heb je geen business”.
Zorg er dus voor dat je goed weet wat er onder je klanten en bezoekers speelt. Wat zijn hun problemen? Waar zijn ze naar op zoek? Waar kan jij ze mee helpen?

2. Zorg regelmatig voor frisse, nieuwe content. Hoe vaker jij nieuwe content op je website toevoegt hoe waardevoller je website zal worden. Niet alleen omdat de hoeveelheid kennis en informatie zal groeien. Bezoekers zullen vaker terugkomen omdat ze weten dat er geregeld nieuwe blogs of artikelen bij komen.
Vaak terugkerende bezoekers zullen bij Google opvallen. Die kijkt ook naar bezoekersgedrag op je website. Komen mensen vaker terug dan moet de informatie die jij te bieden hebt wel interessant zijn.oplossing

3. Zorg ervoor dat de content op je website aansluit bij de wensen en verlangens van de bezoekers. Of nog beter, je potentiële klanten. Beloof geen gouden bergen als je dat niet waar kunt maken. Zeg je dat je een bepaald probleem op kunt lossen, zorg er dan voor dat het echt zo is.

4. Maak meteen duidelijk waar een pagina over gaat. Mensen zijn gehaast, vooral op internet. Is niet in één oogopslag te zien waar iets over gaat, dan zijn ze weg! Voorkom dit door meteen in de titel al duidelijk te maken waar het artikel over gaat.

5. Zorg ervoor dat de tekst makkelijk te lezen is. Geen lange lappen tekst dus. Lezen op een scherm is lastiger dan in een boek. Maak daarom gebruik van alinea’s en houdt je teksten luchtig door witregels te gebruiken.

6. Gebruik tussenkoppen om je artikel overzichtelijk te houden. Zo kan iemand door de tekst heen scannen of het inderdaad is wat hij zoekt voor hij echt begint met lezen. Meer informatie hierover vind je ook in mijn artikel over scannend lezen op internet.

7. Maak je artikelen nog waardevoller door de tekst regelmatig te onderbreken. Gebruik bijvoorbeeld om de +/- 100 woorden foto’s, video’s, infographics, quotes en andere items die het onderwerp van die pagina verduidelijken en ondersteunen.
Je houdt hiermee de bezoeker langer op de pagina vast. Ook Google zal zulke ‘rijke content’ als zeer waardevol beoordelen.

Deel bijzondere inzichten en krijg waardevolle klanten.

Ok, ik bied waarde op mijn website. Hoe krijg ik er dan bezoekers heen?

Heel goed, je hebt waardevolle content op je website staan. Nu nog bezoekers die het gaan lezen. Afhankelijk van je ranking in zoekmachines zoals Google zal je ongetwijfeld een aantal gratis bezoekers krijgen. Hoe meer waarde je gaat bieden en hoe meer bezoekers hierop af komen, hoe hoger je in de zoekresultaten zult verschijnen, even heel simpel gezegd.

Sta je nog niet zo hoog in de zoekresultaten? Of is je website nog niet bekend doordat hij nog maar net online staat? Dan kan je de bezoekers een handje helpen om je website te vinden. Verderop in deze blog geef ik je een aantal tips hoe je dit zelf kunt doen.
Ook Google kan je helpen bij het indexeren van nieuwe pagina’s. Hiervoor maak je gebruik van Google search console / Google webmaster tool.

Bezoekers via social media

Als eerste is het heel belangrijk om na te gaan waar jouw potentiële klanten zich bevinden. Zijn die bijvoorbeeld te vinden op verschillende social media platformen? Zorg er dan voor dat je hier verwijst naar de nieuwe content op je website.
Op facebook kan je dit gratis doen maar daarmee bereik je maar een klein gedeelte van je volgers. Wil je een groter bereik dan zal je moeten adverteren.

Social Media

Ook op andere sociale platformen zoals Linkedin, twitter, Google+, pinterest en instagram kan je berichten posten waarin je een link verwerkt naar jouw website. Let er goed op dat je vooral richt op waarde geven. Wordt niet te commercieel. Social media is vooral bedoeld om ‘sociaal’ te doen. Mensen met reclame om hun oren slaan werkt niet. Natuurlijk mag je zo nu en dan een aanbod doen. Maar laat je grootste focus zijn om waarde te bieden en trouwe volgers te krijgen. Zodra je dan echt eens groots uit wilt pakken heb je al een publiek klaar zitten.

Bezoekers via mailings

Heb je al een mailinglijst? Zo niet, begin er dan meteen eentje aan te leggen. “The money is in the list” wordt wel eens gezegd. En dat is ook zo. Het idee werkt een beetje zoals bij social media. Alleen zijn de mensen op je lijst nog waardevoller. Vaak heb je deze gekregen doordat ze zich specifiek hebben ingeschreven op jouw lijst. Ze hebben dus al eens ‘ja’ tegen je gezegd.

Ook aan je mailinglijst stuur je waardevolle berichten, tips en promoot je nieuwste blogs en artikelen. Je kunt er niet vanuit gaan dat mensen zelf om de zoveel tijd op je website komen zoeken naar nieuwe artikelen. Heb je een nieuwe pagina toegevoegd? Laat dit weten in je volgende mailing.

Vraag ook of jouw abonnees meer mensen kennen die hier iets aan hebben: laat ze het bericht doorsturen. Je zult je verbazen als je ziet hoeveel effect zo’n simpel zinnetje kan hebben.

idee laten groeien

Meer bezoekers door iets weg te geven

Wil je jouw mailinglist meteen een groeispurt geven? Geef dan iets gratis weg. Dit kan van alles zijn, een e-book, een waardevolle video of een kortingsbon voor je webshop bijvoorbeeld.
Door iets gratis weg te geven sla je twee vliegen in één klap. Je laat je mailinglijst groeien en je laat zien dat je expert bent op je vakgebied.

Je kunt meteen je weggever promoten op social media, forums, in de handtekening van je e-mail, waar je maar kunt bedenken. Als er iets gratis weggegeven wordt komen mensen daarop af.

Bezoekers via andere websites

Een andere manier om bezoekers naar je website te halen zijn linkjes. Linkjes van een, bij voorkeur druk bezochte, website naar die van jou. Nu kan je heel ouderwets linkjes gaan ruilen maar dat is erg achterhaald. Daarnaast moet de website relevant zijn aan jouw business wil je iets aan die bezoekers hebben.

linken

Een hele goede manier om dit voor elkaar te krijgen is artikelen schrijven. Zoek een druk bezochte/bekende website die past bij jouw business en neem contact met ze op. Schrijf een artikel die waarde toevoegt aan hun website en verwerk daarin een link naar jouw website. Deze manier van linkbuiling is voor beide partijen interessant. Zij krijgen een waardevol artikel voor hun website en jij een link van een hoger rankende website naar die van jou.

Strooi met contactgegevens

Het is bijna een open deur maar zet overal je contactgegevens neer en dan natuurlijk vooral je website url. Bij voorkeur klikbaar, je wilt het natuurlijk zo makkelijk mogelijk maken.
Doe mee in gesprekken op forums en help mensen actief met hun problemen. In het onderschrift en natuurlijk je profiel zet je jouw gegevens neer. Nog zo’n mooie plek hiervoor is de handtekening van je e-mail. Wees creatief maar wordt niet irritant..

Laat andere mensen je website aanprijzen

Andere mensen mijn website aanprijzen? Ja inderdaad, zorg dat andere mensen zo enthousiast over jou en je bedrijf zijn dat ze je aanraden bij anderen. Er is geen betere reclame dan iemand anders die enthousiast over jouw product of dienst vertelt. Je kunt zelf nog zo vaak vertellen hoe goed je in je vak bent. Als iemand anders dat voor je doet komt dat veel sterker over. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 80% van alle consumenten zich door klantbeoordelingen laat beïnvloeden. Maak hier gebruik van!trouwe bezoekers

Daarom raad ik ook altijd aan om testimonials te gebruiken op de website. Op elke plek waar je graag conversie wilt zien kan je positieve verhalen kwijt van klanten. Zorg er ook voor dat mensen kunnen reageren op blogs en artikelen. Niet alleen kunnen de lezers hun verhaal kwijt wat vaak bedankjes oplevert voor je gedeelde kennis. Ook krijg je hiermee extra content, door anderen gecreëerd. En dat vind Google ook een interessant iets. Met wat geluk gebruiken ze zelfs wat woorden waar jij graag op gevonden wilt worden.

Ook mensen die veel op forums verblijven zijn ideaal om reclame te maken. Natuurlijk moet je ze niet vragen om te pas en te onpas met jouw bedrijfsnaam te gaan gooien. Maar in relevante gesprekken, waar mensen met een probleem zitten die jij op kunt lossen, kan natuurlijk prima worden verwezen naar jouw website.

Zorg voor een fijne website voor je bezoekers

Als je veel bezoekers wilt ontvangen op je website, zorg er dan voor dat het een fijne plek is om te zijn. Maak je website snel, duidelijk en overzichtelijk. Zorg dat je teksten lekker lezen en regelmatig worden afgewisseld met foto’s, afbeeldingen, video’s en ander aanvullend materiaal.

Schrijven voor internet is anders dan voor een boek of artikel. Doordat je te maken hebt met zeer gehaaste bezoekers zal je ze op een andere manier moeten benaderen. Heldere communicatie is zeer belangrijk. Ook het gevoel van je bezoekers aanspreken is op internet veel belangrijker. De natuurlijke afstand die de online wereld creëert zal je moeten overbruggen om je bezoekers te bereiken.

Maar hoe zit het dan met SEO?

Zoekmachines als Google worden steeds slimmer. Ze willen (en gaan!) steeds meer begrijpen van de teksten die wij op websites gebruiken. De tijd dat je Google kon foppen met allerlei SEO trucjes is, gelukkig, voorbij. Google wil maar één ding, de meest relevante website tonen bij een zoekopdracht.Google spiders

Als jij ervoor zorgt dat de basis, ofwel de code van je website, netjes in elkaar zit kan hij makkelijk gelezen worden door de spider of crawler van Google. Vul jij de pagina’s op met waardevolle, relevante informatie dan is de kans groot dat je hoog in de zoekresultaten zult komen.
Hoe hoger in de lijst, hoe meer gratis bezoekers er naar je website komen.

Door zeer specifiek te schrijven trek je de juiste bezoekers naar je website. Bezoekers die ook daadwerkelijk naar jou op zoek waren. En deze zijn het meest waardevol. Dit zijn de mensen waar jouw business op zit te wachten, potentiële klanten!

Hoe kom ik aan waardevolle content?

Waardevolle content, dat is wat jouw websicontent creërente nodig heeft. Voor meer gratis bezoekers via Google. Voor meer terugkerende bezoekers, die hongerig zijn naar jouw kennis. Voor meer potentiële klanten via jouw website.

Heb je moeite om zelf waardevolle content te creëren? Heb je er de tijd niet voor of lukt het schrijven niet zoals je zou willen? Denk altijd vanuit jouw klant. Wat zijn de problemen waar zij mee kampen. Waar kan jij ze mee helpen. Van daaruit bouw je de teksten op.

En kom je er echt niet uit… Je mag altijd contact met mij opnemen, ik help je graag!

Over de schrijver
Marina Morks is gespecialiseerd in het schrijven van teksten voor websites. Of het nu gaat om een effectieve homepage, een herkenbare 'over ons'-pagina, je wekelijkse blog of een onweerstaanbare salespage. Je kunt bij haar terecht.Omdat het om websites gaat, worden standaard SEO én conversietechnieken meegenomen in het verhaal. Want een mooi verhaal op je website is leuk, maar als niemand het leest heb je er niets aan. Toch?Werk je met Phoenix? Dan kun je ook bij haar terecht voor de complete inrichting van je website. Want een optimaal websitesysteem met sterke teksten is pas echt een winnend team!!
Reactie plaatsen

Geen tijd om zelf te bloggen?

Uitbesteden is de oplossing.